קרן הפנסיה הע"ל הוותיקה תוצע למכירה

לפי הערכות שווייה של הקרן, בניהולה של יעל אנדורן, הוא כמה עשרות מיליוני שקלים

קרן הפנסיה הע"ל הוותיקה, הנמצאת תחת ניהול מורשה של המדינה באמצעות קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - "עמיתים", בניהולה של יעל אנדורן, צפויה לעמוד בקרוב למכרז למכירתה לגורמים פרטיים. ל"גלובס" נודע כי בימים אלו נמצאים אנדורן והאוצר בשלבים מתקדמים וסופיים בהיערכות למכרז ובנייתו. בשוק הפנסיוני ישנם כמה גופים שכבר הביעו עניין, באופן לא מחייב, ברכישת הע"ל (הקרן הוותיקה של הסתדרות עובדים לאומית) הוותיקה.

על פי ההערכות, במכרז למכירת הע"ל הוותיקה יתחרו גופים רבים כולל הגופים המובילים בשוק שיורשו כנראה לרכוש את הקרן ללא קשר לנתח שוק שלהם בשוק הפנסיוני. לפי הערכות שווייה של הע"ל הוותיקה הוא כמה עשרות מיליוני שקלים.

אי סדרים חמורים

בקרן הע"ל נתגלו בשנה האחרונה אי סדרים חמורים, ולאור זאת הורה המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, על העברת הקרן לניהול מורשה של אנדורן לפני פחות משנה. מדובר היה בצעד יוצא דופן ולא שגרתי שנעשה בהמשך לדו"ח ביקורת שנערכה בקרן הפנסיה על ידי אגף שוק ההון, באמצעות רו"ח ראובן סווירי, והעלה חשד לשורה של חריגות וליקויים המעידים לכאורה על התנהלות בלתי תקינה של הנהלת הקרן, אשר פגעו בהיקף נכסיה בשיעור ניכר ומשמעותי.

38 אלף עמיתים

כבר עם העברת השליטה בקרן הפנסיה מהסתדרות עובדים לאומית למדינה, היה ידוע שבסופו של יום, לאחר שיטופלו אי הסדרים הקשים בקרן, היא תימכר לגורמים עסקיים. עתה, כפי שמתברר, קרבה השעה וזאת לאחר שאנדורן השלימה ככל הנראה את החלק הארי בבדיקת הקרן וגילוי אי הסדרים ושיקומה. בעבר מסר האוצר כי כשהקרן תימכר, תמורת המכירה תיזקף לטובת העמיתים בקרן הע"ל.

הע"ל, שהיתה עד לאחרונה בניהול הסתדרות העובדים הלאומית, מנהלת כ-5 מיליארד שקל ולה כ-38 אלף עמיתים, מתוכם כ-19 אלף עמיתים פעילים. לקרן היה ב-31 בדצמבר 2008 גירעון של 15% ולכן הופעל מנגנון האיזון. הע"ל סבלה בשנת 2008 משילוב של ירידות בשווקים שפגעו בנכסיה, אינפלציה וירידת ריבית. לאור זאת, כפי שנודע לאחרונה, הע"ל הוותיקה מורידה לעמיתיה 11% מזכויות הפנסיה שלהם. בחמשת החודשים הראשונים של השנה רשמה הקרן תשואה כוללת של 11%.

בנוסף, לאחרונה נודע כי במסגרת הניהול המיוחד של אנדורן בקרן הע"ל הוותיקה, בכוונתה לפעול למכירת חלקה של קרן הפנסיה ושל הסתדרות עובדים לאומית עצמה בבית ההשקעות דש איפקס. קרן הפנסיה מחזיקה ב-9.6% ממניות בית ההשקעות, והע"ל מחזיקה ב-13.4%. ככל הידוע, נכון לעכשיו אנדורן יכולה למכור רק את חלקה של קרן הפנסיה, אך היא מעדיפה לסיים את ההליכים מול הע"ל ולמכור את כל המניות בחבילה אחת.