ביל גרוס: "הסתגלו למציאות חדשה; התרגלו לתשואות צנועות"

גרוס מצייר את "הסדר החדש" ביום שלאחר המיתון: "האמריקנים ספגו פגיעה של 15 טריליון דולר, הם מרגישים פחות עשירים ויצרכו פחות. הצמיחה תהיה קרובה יותר ל-2% ולא ל-3.5%"

ביל גרוס, העומד בראש קרן האג"ח הגדולה בעולם (PIMCO), סבור כי העולם הכלכלי נכנס ל"סדר חדש", ומצייר כיצד תיראה הכלכלה העולמית ביום שלאחר המיתון: פחות צריכה, פחות צמיחה ופחות רווחים.

"לאור ההתאוששות בשווקים בחודשים האחרונים, ישנה תחושה שנוכל לחזור לסגנון החיים הקודם שלנו, כפי שהיה לפני המשבר", כותב גרוס בסקירה החודשית שלו למשקיעים. "זה לא יקרה. עלינו להסתגל למציאות חדשה, בה הצמיחה תהיה איטית יותר, שיעורי הרווחיות יהיו קטנים יותר והתשואות על ההשקעות יהיו צנועות יותר מכפי שהיינו רגילים בעשורים האחרונים. זאת, בשל הגברת הרגולציה והקטנת המינוף בעולם כולו".

גרוס טוען כי מודל"הסתגים אקונומטריים מסורתיים מפספסים את השינויים המבניים שנגרמו כתוצאה מהמשבר, כיוון שאין הם לוקחים בחשבון את ההנתנהגות האנושית, כלומר את השינוי בהרגלי הצריכה. לדעתו, אנשים לא מקבלים החלטות כלכליות במקריות וללא קשר למעשם של אחרים; במקרים רבים, הם מגיבים אחד לשני. לכן, הוא סבור כי הכלכלנים והמשקיעים צריכים לקחת זאת בחשבון בבואם לחשב תחזיות צמיחה ולהשקיע לפיהן.

גרוס לא צופה עתיד שחור עם צמיחה כלכלית זוחלת לנצח. ממש לא. לדבריו, "תאוות הבצע עוד תחזור", ותביא עימה את הצמיחה הכלכלית המואצת שחווה העולם בשנים האחרונות, עד לפרוץ המשבר. "אך לעת עתה", הוא אומר, "הטרנד הוא הפוך. האמריקנים סובלים מנזקים כלכליים בהיקף של 15 טריליון דולר מאז תחילת 2007, וכאשר הצרכנים מרגישים פחות עשירים, הם יחסכו יותר, יצרכו פחות, והצמיחה הכלכלית תהיה יותר קרובה ל-2% ולא ל-3.5%".

תכניות התמרוץ וההצלה של הממשל האמריקני לבדן הסתכמו ב-12.8 טריליון דולר, מה שמביא לגירעונות תקציביים עצומים בארה"ב. גרוס טוען כי הגירעונות הללו ימומנו על ידי העלאות מיסים שיפגעו בצרכן האמריקני. אם לא די בכך, הרי שתכניות ביטחי הבריאות (אותם מוביל ממשל אובמה) יגרמו לחברות רבות לבצע קיצוצים ולפטר עובדים, מה שיחליש את התאוששות שוק התעסוקה האמריקני, המהווה את אחד מאבני היסוד של הכלכלה כולה.

גרוס סבור כי המשקיעים צריכים להתאים את עצמם ל"סדר החדש", כלומר להפנים שהשקעה במניות ואג"ח עם תשואות גבוהות הינה מסוכנת ותמשיך להיות מסוכנת. לכן, הוא ממליץ להתמקד באג"ח יציבות וסולידיות ובמניות של חברות גדולות ואיתנות המחלקות דיבידנדים.