דו"ח: חשד לרישום כוזב של 1,156 שעות עבודה בחברת החשמל

דו"ח של ביקורת הפנים בחברת החשמל מצא ליקויים קשים בפרויקט לתכנון תחנת כוח בגז טבעי שבוצע עבור חברת מטקה ביוון

מסתעפת הבדיקה בחברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, לגבי ליקויים בפרויקטים לתכנון תחנות כוח בחו"ל. ל"גלובס" נודע כי דו"ח של ביקורת הפנים בחברת החשמל מצא ליקויים קשים בפרויקט לתכנון תחנת כוח בגז טבעי שבוצע עבור חברת מטקה ביוון. הדו"ח קובע, בין השאר, כי הפרויקט צפוי להסתיים בהפסד ומעלה חשד שבוצע רישום כוזב של שעות העבודה על מנת שלא ניתן לייחסן לעלות הפרויקט.

הדו"ח הועבר לחברי ההנהלה לקראת דיון בוועדת הביקורת בדירקטוריון. "גלובס" פרסם כבר לפני מספר חודשים מסמך פנימי שהצביע כי הפרויקט ביוון ופרויקט נוסף שבוצע עבור כי"ל צפויים להסתיים בהפסד של מיליוני שקלים.

מהדו"ח עולה שהחברה החלה בתכנון המפורט של הצנרת לפרויקט עוד לפני רכישת הציוד. לאחר שמטקה החליטה שלא לרכוש הציוד מאלסטום אלא מחברה בינ"ל אחרת, נאלצה חברת החשמל להתחיל את התכנון מחדש ולהשקיע עוד 150-200 שעות עבודה.

כאמור הביקורת מצאה חשד לרישום כוזב של שעות העבודה בפרויקט, כאשר עלויות התכנון נרשמו בחשבון התפעול במקום בחשבון הפרויקט הספציפי. בנוסף נמצא כי אגף התכנון רשם באופן שגוי 1,156 שעות בגין פעילויות שבוצעו עבור יזמות עסקית של פרויקטים (ביוון ובכי"ל). הדו"ח קובע שכתוצאה מכך נרשמה חריגה של 137% בתקציב התפעולי באגף התכנון ב-10.5 מיליון שקל.

יצוין כי לפני כשנתיים אירע מקרה דומה בו בוצע רישום כוזב של שעות עבודה, ובעקבותיו נאלץ מנהל התכנון דאז, יונה שוויצר, לסיים את תפקידו.

מהדו"ח עולה עוד כי החברה לא ביצעה גידור של ההכנסות בפרויקט, וכתוצאה משחיקה בשער היורו (שהיה בשיא בעת חתימת החוזה) נגרמו לה הפסדים, זאת בעוד עלות שעות העבודה הייתה בשקלים. נכון לספטמבר 2008 הפרויקט רשם הפסד של 2.2 מיליון שקל, כאשר ההכנסות הסתכמו ב-6.5 מיליון שקל, לעומת הוצאות של 8.7 מיליון שקל.

סמנכ"ל חטיבת הפרויקטים, יעקב חאין, אמר כי הפרויקט ביוון היה פרויקט אסטרטגי ראשון שפתח עבור אגף התכנון את הדלת לחו"ל. לדבריו, הלו"ז הצפוף בו נדרש האגף לעמוד חייב כמקובל ביצוע הנחות בתכנון, גם אם הן כרוכות בסיכון. חאין ציין כי במהלך העבודות הלקוח התברר כבעייתי ושינה מספר פעמים את דרישותיו.

ראש אגף התכנון, יצחק בלמס, מסר כי על אף הקשיים, הפרויקט עומד ברוב יעדיו וצפוי להכניס לחברה מעל 10 מיליון שקל. לדבריו, כתוצאה מהפרויקט קיבלה החברה הצעות לפרויקטים נוספים ברומניה, טורקיה ויוון, וכן פותחו הקשרים המסחריים עם אלסטום. בלמס ציין כי "המניע העומד מאחורי התלונה פסול ואינו נובע מדאגה לטוהר מידות או ייעול הליכי העבודה אלא מתוך רצון להזיק אישית למנהלים בכירים על רקע אישי".

מחברת החשמל נמסר כי "המנכ"ל אמר שהחלטה להתקשר עם חברת מטקה ב-2007 הייתה ההחלטה הנכונה ביותר לעת ההיא. מעבר לכך, לפעמים כאשר חברה נכנסת לתחום חדש הדבר כרוך בהפסדים".