סין תאפשר מהיום הסדרי מסחר וסליקה באמצעות היואן

(עדכון) קרן המטבע הבינלאומית: התמ"ג של סין יצמח ב-7.5% ב-2009 ■ הכלכלה הסינית תצמח בקצב שנתי של 8.5% ב-2010 ■ סין: "המשבר הפיננסי העולמי חשף לחלוטין את חולשתה ושברירויותה של המערכת המוניטרית הבינלאומית"

הבנק המרכזי של סין (PBOC) יאפשר מהיום לחברות להסדיר הסכמי מסחר בינלאומיים באמצעות המטבע הסיני, ויציע להן הקלות מס, כשהוא שואף להקטין את התלות של יבואנים ויצואנים בדולר האמריקני. כמו כן, הבנק המרכזי של סין יציע לבנקים הסדרי סליקה באמצעות היואן.

הממשל הסיני המודאג מכך שהמדיניות הפיסקלית של ארה"ב שנועדה לבלום את המשבר הפיננסי תחליש את הדולר, הקטינה באפריל את החזקות הדולר שלה ב-4.4 מיליארד דולר ל-763.5 מיליארד דולר.

סין חזרה על קריאתה לדולר יציב ולגיוון המערכת המוניטרית העולמית. הדולר מתאושש משפל של שלושה שבועות ביחס לאירו ונסחרת ביציבות ביחס לין לאחר שסגן שר החוץ הסיני, הי יפאי, אמר כי לא ידוע לו על כוונה לדון במטבע חדש שיחליף את הדולר במסגרת פיסגת מדינות ה-G8 שתערך בשבוע הבא.

סין, המחזיקה בייתרות המט"ח הגדולות ביותר בעולם טוענת כי "המשבר הפיננסי העולמי חשף לחלוטין את חולשתה ושברירויותה של המערכת המוניטרית הבינלאומית".

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה כי התמ"ג של סין יצמח ב-7.5% ב-2009 וטוענת כי שערו של היואן מופחת במידה ניכרת. כך נודע ל"וול סטריט ג'ורנל". בטיוטה של תחזית ה-IMF נכתב גם כי הכלכלה הסינית תצמח בקצב שנתי של 8.5% ב-2010, ושעל סין להמשיך ביישום חבילות התמריצים השונות גם בשנה הבאה.

נציין כי מדד שנחאי המשולב טיפס ב-60% במחצית הראשונה של 2009 וחצה השבוע את רף 3,000 הנקודות. הדולר יורד כעת ב-0.03% ביחס ליואן על 6.8311 יואן לדולר. היואן נסחר עם "רצועת ניוד" של 0.5% ביחס לדולר.

בנפרד, סגן שר המסחר, צ'ן ז'יאן אמר כי סין מתמודדת עם "קשיים חסרי תקדים" לאחר שהמשבר הפיננסי העולמי הביא לירידה חדה בהשקעות הזרות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. ההשקעות הזרות הישירות בסין ירדו ב-17.8% במאי ל-6.38 מיליארד דולר בלבד, בהשווואה לתקופה המקבילה אשתקד.