טרישה בשלו: הותיר את הריבית בגוש האירו על 1%

[למדור שוקי עולם] נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, צפוי לנאום היום ב-15:30 ■ שיעור האבטלה במדינות גוש האירו עלה ל-9.5% במאי - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1999

הבנק האירופי המרכזי ניצב בפני לחצים הולכים וגוברים לספק תמריץ מוניטארי גדול מכפי שהוא מציע כיום, ובכל זאת, הוא הותיר את הריבית על 1%. נשיא הבנק המרכזי, ז'אן קלוד טרישה, צפוי לנאום ב-15:00, שעון ישראל, ולהסביר את הסיבות להחלטתו.

ארגון המדינות המפותחות, ה-OCED, מפציר בבנק המרכזי לקצץ את הריבית לכיוון 0% ולהותיר את שער הריבית נמוך במהלך 2010.

מלבד נתוני הצמיחה הגרועים אשר מאפיינים כיום את הכלכלה העולמית כולה, הסיבה המרכזית בשלה מתגברות הקריאות להפחתת ריבית של הבנק האירופי המרכזי היא המלחמה בדיפלצייה המאיימת.

ההערכות הראשוניות של מדד המחירים לצרכן מראות כי האינפלציה ירדה בקצב שנתי של 0.1% ביוני - התוצאה השלילית הראשונה של מדד המחירים לצרכן בגוש האירו מאז כינונו של המטבע המשותף ב-1991.

נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן לוק טרישה, אמר מוקדם יותר השבוע כי שער הריבית הנוכחי "הולם" לעת עתה. חבר המועצה הניצי אקסל ובר אמר כי ה-ECB "ניצל את מרחב התמרון להפחתות ריבית אשר נוצר על ידי התפוגגות הסכנה האינפלציונית". ובר הוסיף ואמר כי "צעדים נוספים אינם דרושים".

למרות זאת, ה-ECB הציג תוכנית תמריצים חסרת תקדים בהיקף של 443 מליארד אירו. במסגרת התוכנית יעניק הבנק המרכזי הלוואות ל-12 חודשים לגופים פינאנסיים וכלכליים בגוש האירו. כמו כן, הבנק ימשיך בתוכנית רכישת אגרות החוב שלו בהיקף של 60 מיליארד אירו עליה הוכרז בישיבת המדיניות הקודמת של הבנק האירופי המרכזי. אמצעים אלה עלולים להתברר כבלתי מספקים בעליל, שכן אין כל ערובה כי הבנקים אשר יקבלו הלוואות מהבנק המרכזי אכן יסכימו להלוות כספים אלה לצרכנים המשוועים לנזילות.

"למעשה", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל "עשויים הבנקים להיאחז במזומנים אותם יקבלו במסגרת תוכנית התמריצים של הבנק האירופי המרכזי כמגן מפני הפסדים לא ממומשים של 1.1 טריליון דולר הקשורים במשבר הסאב פריים בארה"ב".

חבר מועצת הבנק המרכזי יורגן שטארק אמר כי גידול התמ"ג בגוש האירו עשוי להישאר "נמוך בשנים הקרובות", מה שיוביל את הבנק האירופי המרכזי להותיר את הריבית בשיעורים אפסיים בעוד מדינות אחרות ייצאו מהמשבר הכלכלי וייעלו את שערי הריבית. "פער הריבית שיתפתח בין האירו לבין המטבעות המובילים האחרים עלול להביא לנטישה של האירו ולירידה חדה בערכו", אומרים ב-FXCM ישראל.