וול סטריט נעלה שבוע מקוצר בירידות: הנאסד"ק איבד השבוע 2.3%

הדאו ג'ונס איבד יותר מ-220 נק' לאחר פירסום נתוני התעסוקה הגרועים ■ טבע ירדה מתחת ל-50 דולר למניה - באייר תבעה אותה על הפרת פטנט

שבוע המסחר במקוצר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. עקב בעיות מיחשוב וקיצור שבוע המסחר בשל חופשת יום העצמאות, ננעל המסחר באופן חד פעמי בשעה 23:15 שעון ישראל.

את הסנטימנט השלילי הובילו נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש יוני, אשר העידו על הרעה במצב שוק העבודה ביוני. הפסימיות בשווקים ניכרה היום כמעט בכל מקום: מדד הויקס - מדד הפחד, זינק ב-6.1% כשמדדי המניות ירדו היום ביותר מ-2.5%, מחיר הנפט צלל בכ-3.7% והמשקיעים חזרו לחפש מקום מפלט באג"ח של ממשלת ארה"ב ובדולר. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקניות ירדו לכ-3.5% והדולר מתחזק בכ-1% מול האירו והליש"ט. יותר מ-95% ממניות ה-S&P 500 רשמו היום ירידות שערים.

נתוני התעסוקה הראו גריעה של 467 אלף משרות ביוני - גבוה מתחזיות האנליסטים שציפו לגריעה של 365 אלף משרות. מדובר גם בהידרדרות בהשוואה לחודש מאי, אז נגרעו 322 אלף משרות משוק העבודה. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-9.5% - שיא שלא נראה מאז 1983.

נתוני התעסוקה היו אמורים להתפרסם מחר (ו'), שכן הממשל מפרסם את הנתונים ביום ו' הראשון של החודש. אולם מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות בארה"ב, וכיוון שהשוק יהיה סגור - הנתונים פורסמו היום.

"האנליסטים בוול סטריט ניסו להיות אופטימיים, אך אין הרבה סיבות לאופטימיות", אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב. "ארה"ב נמצאת בתהליך איטי של התייצבות, ומי שציפה לראות היווצרות של מקומות עבודה - מקדים את המאוחר. החולשה הזו תימשך ומשרות ימשיכו להתאייד. גם אם נראה צמיחה ברבעון השלישי היא תהיה צנועה מאוד ולא כזו שתייצר מקומות עבודה".

הדאו ג'ונס רשם היום ירידה של 2.6% ונקבע ב-8,281.19 נק' ■ ה-S&P 500 ירד היום ב-2.8% ל-896.64 נק' ■ הנאסד"ק ירד ב-2.7% ל-1,796.52 נק'.

בחישוב שבועי ירד הדאו ג'ונס ב-1.8% ■ ה-S&P 500 והנאסד"ק רשמו ירידה שבועית של 2.4% כל אחד.

זירת המאקרו

מלבד נתוני התעסוקה במגזר הלא-חקלאי, דווח כי התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה עלו ל-614 אלף במספר - בהתאם לתחזיות המוקדמות.

בשעה 17:00 פורסם נתון ההזמנות ממפעלים לחודש מאי, אשר עלה ב-1.2% - מעבר לציפיות האנליסטים שעמדו על 0.9%. זאת, לאחר עלייה של 0.7% באפריל.

החוזים העתידיים על הנפט ננעלו היום בירידה של 3.7% ונקבעו ב-66.73 דולר לחבית. מחיר החוזה על הזהב למסירה באוגוסט ירד ב-1.1% ונקבע ב-930.5 דולר לאונקייה.

מניות בכותרות

ג'ונסון אנד ג'ונסון ריכזה עניין לאחר שהודיעה על השקעה של כמיליארד דולר באלן , J&J רכשה את הפיתוח והשיווק של התרופה הניסיונית של החברה לטיפול באלצהיימר.

חברת כרטיסי האשראי ויזה הודיעה כי החברה הבת שלה, ויזה אינטרנשיונל, גייסה בברזיל כמיליארד דולר ותרשום רווח הון של 235 מיליון דולר.

אילומינה פירסמה אזהרת הכנסות ומסרה כי ההכנסות ברבעון הרביעי צפויות להסתכם ב-161 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 168-173 מיליון דולר.

ספקית חלפי הרכב ליר (סימול: LEA) מתכננת להגיש בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) לצורך הגנה מפני נושיה. החברה הגיעה להסדר מימון בהיקף של 500 מיליון דולר עם סיטיגרופ ו-JP מורגן , אולם שלוחות החברה מחוץ לתחומי ארה"ב לא ייכללו בהסדר.

ישראליות מעבר לים

תאת טכנולוגיות הודיעה היום כי השלימה את רכישת יתרת המניות שלח החברה לימקו שבה החזיקה תאת לפני המיזוג ב-61.8% ממניות החברה.

קרניבל קרוז הודיעה כי היא מתכוונת למכור מניות שלה בלונדון ולרכוש בתמורה מניות בארה"ב. ההפרש בין שתי חבילות המניות עומד על כ-21 מיליון דולר.

טבע המשיכה לרכז עניין לאחר שאמש היא חצתה את רף ה-50 דולר ורשמה שיא היסטורי. בתוך כך, חברת התרופות הגרמנית באייר תובעת את טבע על הפרת פטנט, וזאת בגין החלטתה של טבע להתחיל לשווק את תרופת ה-Levitra, המיועדת לטיפול באימפוטנציה.

ג'אז, החברה הבת של טאואר , התחילה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת קליפורניה לפיתוח מקלט לתקשורת לוויינית ללקוחות בתחום החלל וההגנה.

רדוור הודיעה כי תפרסם את הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2009 ב-27 ביולי. בשוק מצפים להפסד נקי של 4 סנט למניה לעומת הפסד של 25 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות לעלות ב-4.5% ל-25.11 מיליון דולר.

גם רדוויז'ן דיווחה על מועד פרסום הדוחות הרבעוניים - ב-30 ביולי. בשוק מצפים כי החברה תרשום רווח נקי של 7 סנט למניה (לעומת הפסד של 10 סנט למניה ברבעון המקביל), כאשר ההכנסות צפויות לרדת ב-6.5% ולהסתכם ב-19.5 מיליון דולר.