לוקחים יוזמה | עסק חדש

היזמת

מיכל רוזן, 35, גדלה על קינואה, על כוסמת ועל שיבולת שועל. "כשכל הילדים היו מביאים לטיולים השנתיים במבה, ביסלי, ופלים וסוכריות, לי היו בתיק משמשים, אגוזים, תמרים ותאנים. אימא תמיד אמרה לי שהגוף שלי הוא לא פח זבל, ושאני לא יכולה לזרוק לתוכו כל מה שנמצא בסביבה". בעברה של רוזן עבודות בעיצוב חלונות ראווה ובשזירת*פרחים, ולפני שנתיים ביקשה ממנה חברה טובה להיעזר בכישוריה האמנותיים: "התבקשתי לעצב ארבעים זרי סידורי פרחים מסוכריות גומי למסיבה לרגל הולדת בת. מאוד נהניתי מהעשייה ומהתגובות הנלהבות - לא נשאר אף סידור על השולחן - והחלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות אבל עם פירות יבשים אורגניים. מתנה מתוקה מהטבע.

"המיתון לא מרתיע אותי. אני מאמינה במגמה הבריאותית שצוברת תאוצה. בעידן כזה, כשבכל פינת רחוב קם לו איזה בית טבע או סופר אורגני, נראה לי שבחרתי בנישה שהולכת להתפתח, ובענק, ואני*רוצה לקחת בזה חלק.

"הקושי הגדול הוא עמידה בסטנדרט גבוה, ועבודת הסולו: ההוצאות גבוהות על פירות יבשים איכותיים, על כלים ועל אביזרים אקולוגיים, ועוד. מכיוון שאני בתחילת הדרך, אני משתדלת לעשות הכול לבד, כדי לחסוך בהוצאות, החל בגביית כספים ועד ביצוע משלוחים ועדכונים שוטפים באתר האינטרנט שלי. השלב הבא הוא יצוא. מהפכת הבריאות היא עולמית, ובחו"ל, בניגוד לארץ, אין פירות יבשים בכל סופרמרקט".

הזרים נמכרים באמצעות אתר אינטרנט ללקוחות פרטיים ולחברות, כמתנות ולאירועים, לפי תמונות המופיעות באתר או בהזמנה אישית. טווח המחירים 120-300 שקלים לזר.

בעל הניסיון

עדי פלאוט, מנכ"ל חברת קומליין ייעוץ עסקי, מציע למיכל:

המצב בשוק: "הענף, שמתבסס על דרישת השוק למתנות מקוריות ואיכותיות המשלבות אוכל ונראות טוב, נמצא בשלב הגיחה שלו (emerging market). הוא הופיע לפני כמה שנים, ומאז מתפתח. מאופיין, לרוב, בנשים שעובדות לבד מהבית והמשווקות באמצעות האינטרנט, אך הצליח להתפתח גם לעסקים יותר בוגרים, המעסיקים עובדים וקבלני משנה. לענף יש פוטנציאל גידול ופיתוח מצוינים".

הכי חשוב: "תחום הבריאות והאורגניות תופס תאוצה. הייתי ממליץ ליזמת להשקיע את כל מרצה ביצירת מודעות לעסק שלה: פרסום בעלות נמוכה בעיתונות המקומית, מנשרים לתושבי המקום, כרזות על-גבי לוחות מודעות וכדומה".

זהירות: "מניסיוני, לא מעט יזמים בתחילת הדרך נופלים בנקודה של שיווק ופרסום משום שאינם יודעים לבחור בערוצי השיווק הנכונים ומבזבזים את כל התקציב בבת אחת. אי-אפשר לדעת מראש מה יניבו מאמצי השיווק והפרסום. לכן, אין לבצע פעולות מסובכות, יקרות ובבת אחת, אלא תוכנית מסודרת הבודקת את התוצאות ללא הפסקה, ולפיהן יש לבצע שיפורים או שינויים בהמשך התוכנית".

צפי: "להערכתי, העסק יכול להצליח אם יבצע את פעולת הגידול במדורג. מנגנון הקידום ויחסי הציבור חייב להיות משומן היטב, ופרופורציוני למחזור של העסק. שיתופי פעולה עם גופים משווקים, שיכולים לחשוף את העסק מצד אחד, ולמכור מצד שני, יכולים לעזור מאוד. בקיצור, הפוטנציאל שם בוודאות, ונראה שגם הידע הטכני והתשוקה להצלחה שם".