גרמניה הכריעה: ג'ון דמיאניוק יישפט בגין רצח יהודים בשואה

התביעה בגרמניה החליטה כי דמיאניוק כשיר לעמוד למשפט, חרף טענותיו על מצב בריאותו הרעוע ■ ב-1993 זוכה דמיאניוק ע"י בית המשפט העליון בישראל "מחמת הספק"

ג'ון דמיאניוק כשיר לעמוד לדין - כך הכריעה היום (ו') התביעה בגרמניה, חודשיים לאחר שדמיאניוק גורש מארה"ב לגרמניה.

דמיאניוק (89) שימש כשומר במחנה הריכוז "סוביבור" בתקופת מלחמת העולם השנייה, והוא חשוד כי היה אחראי לרצח של כ-25 אלף יהודים.

דמיאניוק ניהל מאבק משפטי בארה"ב נגד הסגרתו לגרמניה, וטען כי בריאותו רופפת וכי הטיסה לגרמניה עלולה לסכן את חייו. טרם ההחלטה להסגירו לגרמניה, דמיאניוק דאג להעמיד פני סובל מול התקשורת האמריקנית, ודאג לשבת בכיסא גלגלים. אולם, עדשות המצלמות הצליחו לתעד אותו כשהוא מתהלך בחופשיות - מה שסייע בקבלת ההחלטה להסגירו לגרמניה.

התביעה בגרמניה החליטה כאמור היום כי הוא כשיר לעמוד לדין, כל עוד יתקיימו עד 2 ישיבות ביום בבית המשפט, כאשר אורכה של כל ישיבה לא יעלה על שעה וחצי.

דמיאניוק נולד ב-1920 באוקראינה. על-פי החשד, דמיאניוק הוא לא אחר מאשר פושע המלחמה "איוון האיום" ממחנה ההשמדה טרבלינקה.

אין זו הפעם הראשונה שדמיאניוק עומד למשפט על פשעיו לכאורה. בשנת 1986 הוא הוסגר לישראל, וב-1988, לאחר משפט שנארך יותר משנה, הוא הורשע בהתעללות וברציחות אכזריות של יהודים רבים בטרבלינקה, בהיותו שומר של יחידת ה-SS הנאצית.

דמיאניוק נידון למוות, אולם ערער לבית המשפט עליון באמצעות עורך דינו יורם שפטל. ב-1993 הוא זוכה על-ידי העליון, אשר קבע כי זהותו של דמיאניוק כ"איוון האיום" מוטלת בספק, ולכן זיכה אותו מחמת הספק.

מאז גורש דמיאניוק לארה"ב, אך האמריקנים ביטלו את אזרחותו וביקשו לגרשו לאוקראינה. ב-2008 הגישה היחידה הגרמנית לחקר פשעי השואה דו"ח המציג הוכחות לכאורה למעורבותו של דמיאניוק ברצח יהודים במחנה הריכוז סוביבור.