53% ממנהלי ההון סיכון צופים שיפור מיידי במצב הכלכלי

סקר מנהלי ההון סיכון של דלויט מראה כי רוב מנהלי ההשקעות מעריכים ששוק ההנפקות בנאסד"ק יפשיר בחודשים הקרובים, תמהיך ההשקעות יחזור לזה שלפני המשבר והשווי באקזיטים יפסיק לרדת

האופטימיות הזהירה באשר לדרכה של הכלכלה הישראלית והעולמית מגיעה גם לקהילת ההון סיכון. לאחר כשנה וחצי שבהן העריכו מרבית ממנהלי ההון סיכון כי המצב הכלכלי צפוי להחמיר, 53% מהם צופים כי המצב הכלכלי ישתפר במחצית השנייה של 2009, ואיש מהם אינו צופה החמרה במצב הכלכלי. כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן-אלמגור-זהר.

הסקר נערך בחודש יוני בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון הסיכון. בעוד 53% צופים, כאמור, שיפור במצב הכלכלי, 47% מהמשתתפים צופים שלא יחול שינוי במצב בחצי השנה הקרובה. לצורך ההשוואה, ב-5 הסקרים הרבעוניים הקודמים העריכו כ-70% ממנהלי ההון סיכון (בממוצע) כי המצב הכלכלי צפוי להחמיר.

עוד עולה מהסקר, כי מנהלי ההון סיכון אופטימיים יותר מבעבר בכל הנוגע להתאוששות שוק ההנפקות בנאסד"ק ושוק המיזוגים והרכישות. 46% מהמשתתפים סבורים ששוק ההנפקות בנאסד"ק יפשיר עוד השנה או לכל המאוחר בתחילת 2010; 47% נוספים שהשוק יתעורר בסוף 2010 ורק 7% סבורים שלא יחול שינוי בשוק ההנפקות לפני 2011. לשם השוואה, בסקר הקודם, שנערך בחודש מארס, 71% מהמנהלים העריכו כי שוק ההנפקות יחזור לחיים לכל המוקדם בסוף 2010 ורק 26% העריכו שהשוק יפשיר בתחילת 2010.

באשר לפעילות המיזוגים והרכישות (M&A), רוב מנהלי ההון סיכון סבורים כי פעילות זו תתאושש עד תחילת 2010: 20% מעריכים כי ההתאוששות תחל עד סוף השנה ו-47% צופים התאוששות בתחילת 2010.

"אנו חשים התעוררות ברמת העניין ובמספר העסקאות הנרקמות", אמר רו"ח אשר מכלוביץ', שותף וראש מגזר ההיי-טק בדלויט. "ההתייצבות היחסית בשוקי ההון בעת האחרונה משפיעה גם על הפעילות הריאלית ומביאה חברות בעולם לשקול ניצול של חלון ההזדמנויות למיזוגים ורכישות".

"תחושת האופטימיות בשוק ההון אינה מספיקה"

ניצנים נוספים של אופטימיות העולים מן הסקר טמונים בתמהיל ההשקעה של הקרנות ובתחזיות לאקזיטים. מרבית מנהלי ההשקעות (64%) צופים כי תמהיל ההשקעות יחזור להיות דומה לזה שלפני המשבר - כלומר בשלבי ה-Seed ובסבבי השקעה ראשונים. זאת, לאחר 3 רבעונים רצופים שבהם מרבית ההשקעות התמקדו בשלבים מאוחרים יחסית. באשר לאקזיטים, לאחר 3 רבעונים רצופים בהם צפוי מנהלי ההשקעות ירידה בשווי האקזיטים של החברות, מה שמעיד על ירידה בשוויין בשל המשבר, צופים כעת 53% כי שווי האקזיטים לא יירד אלא יישמר, בעוד ש-37% צופים ירידה בשווי האקזיטים. רק 10% סבורים כי השווי יעלה בחצי השנה הקרובה.

המנהלים נשאלו גם באיזה אופן על הממשלה לתמוך בתעשיית ההיי-טק וההון סיכון. 53% השיבו כי יש לתמוך ביזמים באופן ישיר, 50% מסרו כי יש לפתח תמריצים מיסויים ו-47% הצביעו על בעיית הנגישות להון והאשראי הזמין לתפעול העסקים השוטפים כבעיה המרכזית שדורשת התערבות ממשלתית.

"אין ספק שתחושת האופטימיות וההתייצבות בשוק ההון אינה מספיקה", הוסיף מכלוביץ'. "על מנת להבטיח את שימור היתרון התחרותי של ישראל כמובילה טכנולוגית, יש להשקיע משאבים ולפעול באופן אקטיבי לעידוד וצמיחה של קהילת ההון סיכון וחברות הטכנולוגיה".