הפנטגון לחץ - והתעשייה האווירית נסוגה ממכרז של 12 מיליארד דולר

היתה אמורה לספק מכ"מים למטוס קרב מתקדם להודו ■ הסיבה הרשמית: חשש שטכנולוגיה אמריקנית שמשולבת במטוס תיפול לידי הודו ■ גורמים בישראל: ארה"ב פינתה את הדרך לזכייה אמריקנית במכרז

הפנטגון אילץ את התעשייה האווירית (תע"א) לסגת ממכרז על חוזה של מיליארדים למכירת מטוסי קרב לחיל האוויר ההודי. כך מדווח אתר הידיעות ההודי Little About. המכרז הוא על ייצור מטוס קרב רב-תפקידים (MRCA - Multy Role Combat Aircraft) שצפוי על-פי הערכות להגיע ל-12 מיליארד דולר עבור 126 מטוסים חדשים. תע"א ניגשה למכרז עם חברת התעופה השבדית Saab כשהיא הייתה אמורה לספק למטוס ה-Gripen של Saab מערכות מכ"מ.

Saab, יצרנית מטוס הגריפין, ביקשה מתע"א לחבור אליה כדי לפתח במשותף מודל מתקדם שיתחרה במכרז. תע"א הייתה אמורה להטמיע בגריפין מכ"מים מתוצרת אלת"א. אבל, משרד הביטחון הישראלי הורה לתע"א לסגת מהמכרז לאחר שהפנטגון הביע חשש כי שימוש של חברה ישראלית בטכנולוגיה אמריקנית תשולב לתוך מטוס הגריפין שיימכר בסופו של דבר להודו. המגעים בין מערכת הביטחון האמריקנית לזו הישראלית נמשכו כשנה וחצי ולפני כמה חודשים נפלה ההחלטה שתע"א תיסוג מהמכרז.

זאת הסיבה הרשמית שארצות-הברית מסרה, אולם מקורות בישראל רואים בכך תרגיל שנועד להוריד את תע"א מהמכרז שבו מתחרות גם הענקיות האמריקניות בואינג ולוקהיד מרטין, מחשש שתע"א תציע מחיר נמוך משלהן.

בהנהלת תע"א ובמשרד הביטחון סירבו להתייחס לידיעה.

האתר ההודי מציין, כי זו אינה הפעם הראשונה שחברה ישראלית נאלצת לסגת ממכרז גדול בשל חשש לתקינות היחסים בין ישראל לארצות-הברית, ומזכיר כי בשנה שעברה נאלצה התעשייה הצבאית לסגת ממכרז של חצי מיליארד דולר לייצור טנק חדש עבור הצבא הטורקי.

מקרה נוסף, שגם בו הייתה מעורבת תע"א, אירע לפני שלוש שנים. היה מדובר אז במכרז של כ-2 מיליארד דולר בקוריאה, שבו התמודדה תע"א עם שורה של חברות אמריקניות לאספקת מערכות של מודיעין מוטס על מטוסי גאלפסטרים G 550. במכרז התמודדה תע"א מול בואינג, שהגישה הצעה גבוהה משלה בכ-700 מיליון דולר עבור מטוסי בואינג 737. במשך שנתיים התנהלה תחרות עסקית קשה ובסופו של דבר תע"א לא קיבלה את החוזה, בגלל הגבלות שהממשל האמריקני הטיל על ההצעה הטכנית-מסחרית שלה. כתוצאה מכך תע"א לא יכלה לעמוד בתנאי התחרות של המשרד ובואינג זכתה בתחרות.

ה-F-35 יותר חשוב לישראל

גורם במשרד הביטחון ציין, כי הנתח הגדול ביותר של מכירות התעשייה הביטחונית הישראלית הן לארצות הברית, וההערכות היו שלגריפין לא היו סיכויים גבוהים לזכות במכרז. "במצב כזה לא היה טעם לדפוק את היחסים עם האמריקנים, מה עוד שהם היו עלולים להפסיד לחברות רוסיות שמתחרות במכרז, והאינטרס הישראלי הוא שהרוסים לא יזכו במכרז", אמר הגורם.

לדבריו, האמריקנים, שמפתחים את מטוס ה-F-35 - מטוס הקרב העתידי שלהם, הסכימו שכמה מהמערכות במטוס יהיו ישראליות, בשונה מיחסן כלפי שאר התעשיות הביטחוניות בעולם. מערכת החימוש תהיה של רפאל, בכל המטוסים תשולב קסדת טייס חכמה של אלביט וכעת מתנהל מול האמריקנים מו"מ להכניס את המכ"ם של אלתא. "התעקשות על המכרז של הודו הייתה מונעת מאיתנו את שיתוף הפעולה ב-F-35. המטוס הזה יהיה גם ברשות המצרים, הסעודים וארצות נוספות, ואנחנו נכיר את המטוס ונדע איך להתמודד איתו. זה אינטרס הרבה יותר חשוב מאשר להתחרות במכרז שסיכויי הזכייה בו ממילא נמוכים", סיכם הגורם.