חברת החשמל ותוכנית החירום: פרסמה מכרז ב-550 מיליון דולר

ועדת המכרזים בחברה אישרה לפנות ל-7 יצרנים בינ"ל של טורבינות קיטוריות, בהם סימנס, אלסטום, GE, סקודה, אנסלדו, מיצובישי והיטאצ'י, ועניינה אותם בהגשת הצעות במכרז

למרות עיכוב של חצי שנה בהקמת טורבינות הגז ברמת חובב, חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, כבר נערכת ליישום השלב השני של תוכנית החירום למשק החשמל. ל"גלובס" נודע, כי בסוף השבוע החברה פרסמה מכרז לאספקת תוספות קיטוריות לטורבינות גז לתחנות הכוח רמת חובב, אשכול, חגית ואופציה לאלון התבור.

ועדת המכרזים בחברה אישרה לפנות ל-7 יצרנים בינ"ל של טורבינות קיטוריות בהם סימנס, אלסטום, GE, סקודה, אנסלדו, מיצובישי והיטאצ'י, ועניינה אותם בהגשת הצעות במכרז.

המועד לאספקת הטורבינות נקבע לאוגוסט 2010. בענף מעריכים את היקף המכרז ב-400-450 מיליון דולר (לא כולל מימוש האופציה). בכפוף למימוש האופציה, היקפו של המכרז עשוי להגיע ל-550 מיליון דולר.

עדיין לא ברור מאין יבוא המימון לרכישת הציוד מאחר וחברת החשמל אינה במצב כספי המאפשר לה להגדיל את התחייבויותיה. לצורך מימון השלב הראשון בתוכנית החירום, אישרה הרשות לחשמל ייקור מראש של 4.2% בתעריפי החשמל, אך למרות זאת חל עיכוב של כחצי שנה בלוח הזמנים.

המכרז עורר ביקורת בענף בטענה שבין החברות אלסטום היא המועמדת המועדפת על ידי חברת החשמל לביצוע הפרויקט. לדברי ספקים, מתוך החברות, רק לאלסטום וסימנס יש ניסיון בפרויקטים בסדר גודל כזה. מאחר וסימנס נוטה שלא להתמודד, אלסטום מסתמנת כמועמדת המובילה במכרז. לפי הערכות בענף, גם אנסאלדו וסקודה שבעבר התמודדו במכרז לאספקת הציוד לתחנת הכוח צפית לא יתמודדו במכרז הנוכחי.

בכוונת החברה למסור את כל העבודות לספק אחד, מה שעורר התנגדות של ועד העובדים שדורש שהתכנון יבוצע בתוך החברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "מימוש התוכנית כפוף למקור תקציבי שיאושר על ידי מועצת המנהלים. המכרז הינו לאספקת חבילה מקיפה של הציוד העיקרי על ידי ספק אחד לכל אתר, במענה ללוח הזמנים השאפתני הניצב בפני החברה, כהמשך להפקת הלקחים מביצוע פרויקטים דומים בעבר הקרוב".