מדד סנסקס איבד 5.9% - הירידה החדה ביותר מזה 3 חודשים

שר האוצר ההודי, פרנאב מוקהרג'י אמר כי הגירעון התקציבי של הודו יגיע ל-6.8% מהתמ"ג - שיא של 16 שנה ■ בכוונתו של מוקהרג'י להלוות סכום של 93 מיליארד דולר כדי לממן השקעה בתשתיות

מרבית המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר בירידות שערים, כאשר גוברות הספקות באשר להמשך ההתאוששות הגלובלית מהמשבר הפיננסי. מניות הכרייה והאנרגיה מרכזות עניין לאחר שריו טינטו מכרה את חטיבת האריזה Alcan ל-Bemis תמורת 1.2 מיליארד דולר ועל רקע ירידת מחיר הנפט שיורד אל מתחת לרף 65 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

עד לא מזמן קיוו משקיעים ואנליסטים רבים כי היציאה מהמשבר תהיה בצורת "V" - יציאה חדה ומהירה, אך עתה נראה כי במקרה הטוב, ההתאוששות תהיה דומה יותר לאות "U" - התאוששות הדרגתית ואיטית יותר.

מדד סנסקס נפל ב-5.9%, לאחר ששר האוצר ההודי, פרנאב מוקהרג'י אמר כי הגירעון התקציבי של הודו יגיע ל-6.8% מהתמ"ג - שיא של 16 שנה. שר האוצר אמר כי הוא יגדיל השנה את ההשקעה בכבישים, נמלים ועזרה סוציאלית לעניים. בכוונתו של מוקהרג'י להלוות סכום של 4.5 טריליון רופי (93 מיליארד דולר) כדי לממן את המהלך הפיסקלי.

בינתיים, המשקיעים ממתינים לפיסגת ה-G8 שתערך בין ה-8 ל-10 ליולי בל'אקווילה, איטליה, ותכלול גם את סין ומדינות מתפתחות נוספות. הפיסגה תרכז עניין על רקע רמיזות כי סין עשויה לדחוף ליצירת מטבע חדש שיחליף את הדולר. עם זאת, פקידים סינים בכירים אמרו כי מדובר בדיון אקדמי בלבד - אין שום כוונה להתחיל במהלכים של ממש ליישום הרעיונות.

בזירה הסינית, חברות סיניות סגרו היום לראשונה עסקאות יבוא ויצוא באמצעות היואן במקום בדולר, בעקבות החלטה שהתקבלה בשבוע שעבר על ידי הרשויות הסיניות. ב-UBS הסבירו כי מדובר בתחילתו של מהלך שבסופו יהפוך היואן למטבע גלובלי לכל דבר. "אבל זה יקרה בעוד חמש שנים בערך", נכתב בדו"ח של הבנק השוויצרי.

בזירה היפנית, נגיד הבנק המרכזי של יפן, מאסקי שירקאווה, אמר כי פירמות יפניות רבות עדיין מתמודדות עם תנאי מימון נוקשים מצידם של הבנקים - מה שמגביר את הסיכויים כי ה-BOJ יאריך את התמיכה הפיננסית בתאגידים מעבר לחודש ספטמבר.

מדד ניקיי 225 ירד ב-1.38% ל-9,816 נקודות ■ מדד הנג-סנג איבד 1.2% ל-18,203 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב עלה ב-1.2% ל-3,088 נקודות ■ מדד S&P/ASX 200 של אוסטרליה ירד ב-1.16% ל-3,828 נקודות ■ מדד סנסקס 30 נפל ב-5.9% ל-14,035 נקודות.

בזירת המטבעות, הדולר יורד ב-0.2% ל-95.21 ין לדולר.

בזירת המאקרו

על פי דיווחי בית ההשקעות האוסטרלי TD סקיורטיז עלה מדד המחירים לצרכן ביוני בפעם הראשונה מאז פברואר. בית ההשקעות הגדול ציין כי האינפלציה רשמה עלייה של 0.4% ביוני, שינוי משמעותי מירידה של 0.3% בחודש הקודם. 12 החודשים עד יוני התאפיינו בעלייה איטית של המחירים, ב-1.4% לעומת 1.5%. עם זאת, השיפור הקל החודש הצליח לשמור על האינפלציה באוסטרליה בגבולותיו של יעד האינפלציה של הבנק המרכזי של אוסטרליה.

מניות בכותרות

ענקית הכרייה הבריטית אוסטרלית, ריו טינטו מכרה את חטיבת האריזה Alcan ל-Bemis תמורת 1.2 מיליארד דולר

יצרנית מוצרי האלקטרוניקה, סמסונג (סימול: 005930 בסיאול) צופה הכנסות גבוהות מהתחזיות ברבעון השני של השנה. החברה צופה רווח תפעולי של בין 1.74 ל-2.05 מיליארד דולר ברבעון השני. מניית החברה מטפסת ב-5.6%.

תעשיית הרכב ריכזה עניין לאחר שבית משפט פדרלי במנהטן אישר אתמול לג'נרל מוטורס למכור את נכסייה הטובים ביותר לחברה חדשה, שתגובה על ידי ממשלת ארה"ב. מניית טויוטה , מניית הונדה , מניית ניסן .