לצד הגזירות: הטבות במס הכנסה לחברות וליחידים

במוקד האידיאולוגיה הכלכלית של ראש הממשלה נמצאת הטענה כי הפחתת מס חברות היא המנוע העיקרי לצמיחה ולמשיכת חברות זרות לישראל

לצד הגזירות שמתכנן משרד האוצר להטיל על אזרחי ישראל במסגרת התקציב הדו-שנתי וחוק ההסדרים, נמצאות גם כמה הטבות שונות.

במוקד האידיאולוגיה הכלכלית של ראש הממשלה נמצאת הטענה כי הפחתת מס חברות היא המנוע העיקרי לצמיחה ולמשיכת חברות זרות לישראל. כתוצאה מכך, בחבילת המס הוצע לבצע מיד הפחתה של 1% במס חברות ל-25%, שעלותה למדינה נאמדת בחצי מיליארד שקל וב-2010 הפחתה דומה. לפי המתווה, מס החברות צפוי לרדת ב-1% כל שנה עד 2015.

למהלך צפויה התנגדות נחרצת בוועדת הכספים ויתכן כי הוא לא יאושר במתכונת שהוצע. עם זאת, ההערכות הן כי ראש הממשלה ושר האוצר ייאלצו להתפשר ויעדיפו לוותר על הפחתות מס הכנסה על יחידים ולא על חברות. המנצחות הגדולות כאן הן, מטבע הדברים, החברות ובעליהן, השייכות לשכבות החזקות במשק.

גם הפחתת מס הכנסה ליחידים נמצא במוקד האידיאולוגיה הכלכלית. לפי המתווה של נתניהו ושטייניץ, המס השולי המירבי (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות יחד) יירד החל מ-2010 ב-2% - מרמה של 46% ל-44%. עלות המהלך למדינה נאמדת בלא פחות מ-3.1 מיליארד שקל רק ב-2009.

בהתאם למתווה, המס השולי ליחידים צפוי להמשיך לרדת בהדרגה עד שנת 2016, בה המס השולי המרבי יעמוד על 39%. המנצחים הגדולים הם שני העשירונים העליונים, שכן רק אלה שמרוויחים יותר מ-10,000 שקל לחודש ייהנו מההטבה (20%-30% מסך העובדים במשק). עם זאת, ועדת הכספים לא תאשר את המהלך כפי שהוצע וצפויה פשרה בנושא. ככל הנראה, ההפחתה ב-2010 תהיה בסך 1% בלבד.

על פי הצעת האוצר, ההטבה הקיימת היום לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק תוארך בעשר שנים נוספות, בתנאי שהללו יבצעו השקעות משמעותיות בישראל. ההשלכות הכספיות של המלך טרם נבדקו, אך המהלך מיטיב עם העולים העשירים ביותר וגם עם ישראלים עשירים השוהים בחוץ לארץ.