המלון הראשון של תל-אביב ייפתח מחדש

על-פי התכנון יוקמו 42 חדרים, מסעדה וספא ■ על-פי התב"ע החדשה אושר שינוי בינוי הכולל את הבניין ההיסטורי והוספת אגף חדש בן 5 קומות שיהיה מנותק מהמבנה לשימור

המלון הראשון של תל אביב ברחוב לילינבלום 9 בנוה צדק, ייפתח מחדש. כך עולה מתוכנית שאושרה למתן תוקף בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב והגיעה ל"גלובס". המבנה יחודש וישמש כמלון בוטיק. על פי התב"ע החדשה אושר שינוי בינוי הכולל את הבניין ההיסטורי והוספת אגף חדש בן חמש קומות שיהיה מנותק מהמבנה לשימור.

כיום מדובר בבניין בן שתי קומות ומרתף חלקי. מצבו הפיזי ירוד ומסוכן והוא איננו בשימוש. מלבד האגף החדש, התוכנית מאפשרת הקמת קומה נוספת מעל המבנה לשימור. על פי התוכנית, יוקמו 42 חדרים בנוסף למסעדה בקומת הקרקע.

חברת אפין ישראל יזמה את הפרויקט ועל התכנון אחראית האדריכלית מאירה מור, שזכתה בתחרות שקיים היזם לצורך הפרויקט. אדריכלית השימור של הפרויקט היא טל איל.

לדברי מור, "המלון יהיה אחד המלונות היוקרתיים בתל אביב ולמרות גודלו הוא יתברך בספא מפואר שיכלול חדר כושר, חמאם וחדרי טיפולים בקומת המרתף. כן יכלול המלון בריכת שחייה ובר על גג הבניין הצופה לים".

המלון נבנה בשנת 1913 על ידי מנחם אלקונין, יערן מרוסיה, שעלה ארצה ב-1912 עם בנו הבכור כדי לבנות בית בארץ ישראל לאשתו ולששת ילדיהם. הבית שבנה הוקם בשטח ריק שהיה אז בין שכונת נוה צדק לאחוזת בית. הבניין נבנה בסגנון אקלקטי-קלאסי.

מלבד היותו בית מגורים, תפקד המבנה כבית המלון הראשון של תל אביב ונקרא "מלון אלקונין". המלון, שנחשב מפואר מאוד, הכיל 38 חדרים ושימש כמקום בילוי לבני אצולת המזרח התיכון.

ב-1917, עם גירושם של תושבי ת"א צפונה, עברה משפחת אלקונין לצפת ובשובה לעיר ב-1920 הופעל המלון שנית אך שמו שונה ל"מלון אלקונין צנטרל".

במרוצת השנים, עם התפתחותה המהירה של תל אביב וריבוי בתי המלון בה, איבד המלון את יוקרתו וב-1931 הפכו חדרי המלון לחדרים מרוהטים וזולים להשכרה לפליטים ולעולים חדשים. מאוחר יותר הידרדר מצבו של הבית והוא הפך לאכסניה של בתי מלאכה זעירים. משפחת אלקונין המשיכה להיות הבעלים של הנכס עד שנות ה-80.

מלון הראשון של תל אביב, בלילינבלום 9