ועדת הכלכלה: חוק רשות השידור ייצא מחוק ההסדרים

זאת על מנת לדון בנושא בנפרד מלוח הזמנים של התקציב ■ ח"כ אפללו: לשנות את שיטת גביית אגרת הטלוויזיה ולהשתמש בקבלנים מחברת גבייה חיצונית

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, בתיאום עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והשר הממונה על רשות השידור, יולי אדלשטיין, החליט היום (ב') להסיר את חוק רשות השידור מחוק ההסדרים, על מנת לדון בנושא בנפרד מלוח הזמנים של התקציב וכדי להגיע להסכמות בין הצדדים לפני תחילת החוק.

"לשידור הציבורי בישראל ישנה חשיבות רבה. הוא צריך להיות מצד אחד עצמאי ושהציבור ירצה לראות אותו, אך צריכה להתקיים בו רפורמה עמוקה מהצד השני. ההצעה שנידונה היום בקרן נפרדת להפקות מקור - רצוי שתהיה חלק מהרפורמה, ועל כן יש לדון בכך בנפרד מחוק ההסדרים", אמר אקוניס.

בוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת החינוך דנו במספר נושאים, בהם דרכי הגבייה של רשות השידור. ח"כ אפללו הציע לשנות את שיטת גביית אגרת הטלוויזיה ולהשתמש בקבלנים מחברת גבייה חיצונית שידאגו לתשלומי האגרה מהאזרחים. לדבריו, רשות השידור לא מספיק משקיעה בגביית האגרה, ולכן עדיף שמישהו חיצוני יטפל בזה.

מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, אמר בתגובה כי ברשות כבר ניסו הכל, וכי פיתרון כזה לא יביא לאחוז גבייה גבוה יותר. לדבריו, מדובר באחוז שולי שלא ישנה את המאזן הסופי.

ח"כ כרמל שאמה הציע לגבות את האגרה ביחד עם התשלום לחברת הכבלים או הלוויין אליה משתייך הלקוח, שהרי ברור מאליו שאם הוא מנוי לאחד מספקי הכבלים - יש ברשותו טלוויזיה.

הצעת החוק הוצגה על-ידי אורי ישראלי, נציג האוצר, ועיקרה הבטחת ההוצאה על הפקות מקומיות קנויות, כאשר נושאי תוכן יישארו באופן בלעדי ברשות השידור. בהצעה מדובר על פתיחת חשבון ייעודי שיופקד לביצוע הפקות מקומיות קנויות בלבד, ובמקביל מינוי מפקח חיצוני לאותו חשבון ההפקות שימונה על ידי הוועד המנהל של רשות השידור ובאישור השר הממונה.

המינוי, על-פי הצעת האוצר, יהיה ל-4 שנים, ובסמכותו יהיה לפקח על הזרמת הכספים המיועדים, קבלת כל סוג של מידע ומסמכים הדרושים לפיקוח. עם זאת, לא תהיה ברשותו הסמכות לחתימה בחשבון.