המסחר בת"א ננעל בעליות מתונות: המעו"ף הוסיף 0.5%

דסק"ש הובילה את עליות השערים במעו"ף עם עלייה של 3.4% לאחר השלמה מוצלחת של השלב המוסדי בגיוס האג"ח ■ אפריקה התייצבה לאחר הנפילה של אתמול - עלתה ב-1.7% ■ כי"ח הוסיפה 0.6% לערכה

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום בעליות מתונות לעומת עליות חדות יותר במהלך יום המסחר לאחר שהחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט אותתו לפני נעילת המסחר בת"א על פתיחת מסחר מעורבת בוול סטריט.

בבורסות באירופה נרשמות עליות, ומדד הדאקס הגרמני, הידוע בקורלציה הגבוהה שלו מול מדד המעו"ף, עולה ב-0.4%.

מדד המעו"ף עלה בכ-1.2% בגבוה היומי, אך סיים בעלייה של 0.5%. יש לציין כי גם היום מחזורי המסחר נמוכים יחסית בשל חופשת הקיץ. בהקשר זה, נתונים שפירסמה היום הבורסה מוכיחים כי מחזור המסחר הממוצע היומי במניות במחצית הראשונה של השנה היה נמוך ב-24% מזה של השנה שעברה.

מדד הנדל"ן עולה ב-1.7%, לאחר שאתמול נפל בכ-4% בעקבות צלילה של כ-10% במניית אפריקה ישראל . זאת, לאחר שבנק ההשקעות דויטשה בנק המליץ למכור את המניה והזהיר כי היא עלולה להגיע לשער של 35 שקל בלבד. היום מתייצבת המניה ומוסיפה 1.2% לערכה. מדד היתר 50 בולט היום בעלייה החדה ביותר - 2.5%. גם בשוק האג"ח הקונצרניות נושמים היום לרווחה, ומדדי התל בונד מטפסים בשיעור של עד 1.6%.

הבנקים המשיכיו לבלוט גם היום, לאחר שאתמול (ב') העלה בית ההשקעות UBS את המלצתו לסקטור הבנקאות ל"נייטרלי". בנק ההשקעות סיטיגרופ חתך היום את ההמלצה למניית בנק לאומי ל"מכירה" מ"החזק" עם מחיר יעד של 10.4 ש' למניה, ומנגד העלה את ההמלצה לבנק הפועלים ל"קנייה" מ"החזק" והצמיד למניה מחיר יעד של 12 שקל.

בזירה המקומית, היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי השכר הממוצע לשכיר ישראלי עמד בחודש אפריל על 8,034 שקל ברוטו, עלייה של 16 שקלים מחודש מארס. אך הנתון המעודד הוא שהשכר הממוצע במשק גבוה כעת אפילו ביחס לרמתו ערב המשבר.

עוד בזירת המאקרו בישראל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נסוג מכוונתו להטיל מע"מ על הפירות והירקות. משמעות המהלך היא שמשרד האוצר ייאלץ לחפש דרכים אחרות כדי לסגור את החור בתקציב, ובשוק לא פוסלים אפשרות של העלאת המע"מ ב-0.5% נוספים, לאחר שהממשלה כבר העלתה אותו השנה מ-15.5% ל-16.5%. כמו כן, בשוק מעריכים כי ייתכן והאוצר יעלה עוד את המיסים על סיגריות, אלכוהול ובנזין, ובמקביל ידחה את רפורמת המס המיועדת להפחית את מס החברות עד שנת 2012.

"החלטת ראש הממשלה לסגת מביטול הפטור של המע"מ על פירות וירקות מהווה איתות נוסף לחוסר היכולת של הממשלה הנוכחית להעביר בכנסת החלטות לא פופולריות אך נכונות מבחינה כלכלית", אומר ד"ר מיכאל שראל מהראל פיננסים. "היא גם מגבירה את סימני השאלה לגבי הגירעון התקציבי הצפוי ב-2010 ובשנים לאחר מכן".

החלטתו של נתניהו הגיעה באותו יום בו פירסמה הממשלה נתוני גירעון שליליים במיוחד. היום מתייחס בנק ההשקעות סיטי לגירעון הענק של ישראל, ומזהיר כי ייתכן והממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון השנתי העומד על 6% מהתוצר. "כיוון שהמשמעת התקציבית בדרך כלל מידרדרת במחצית השנייה של השנה, כוונת הממשלה לשמור על גירעון של 6% מהתוצר עלולה לעמוד בסיכון", אמר האנליסט דייוויד לובין. האנליסט מעריך כי המרווח בין תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים לבין תשואות המק"מים לשנה יתרחב לרמה של 4% ויותר מכך - שיא שלא נראה מאז חודש מאי.

מדד המעו"ף עלה היום ב-0.5% ל-848.17 נק' ■ מדד ת"א 100 עלה ב-0.9% ל-786.44 נק' ■ מדד התל-טק עלה ב-1.4% ל-186.07 נק' ■ מדד הנדל"ן עלה ב-2.1% ל-247.63 נק' ■ מדד הבנקים עלה ב-0.1% ל-775.87 נק' ■ מדד התל בונד עלה ב-0.5% ל-226.06 נק' ■ מדד היתר 50 עלה ב-2.7% ל-315.3 נק'

מניות בכותרות

כשבוע לאחר שהודיעה על השקת הגלולה למניעת הריון, Tri-Cyclen, לאחר שקיבלה אישור FDA, הפסיקה טבע את שיווק התרופה, שהושקה מלכתחילה בסיכון. מדובר בתרופה עם מכירות שנתיות של 400 מיליון דולר, אשר טבע השיקה גירסה גנרית בבלעדיות לחצי שנה, כיוון שהיא הייתה החברה הגנרית הראשונה לבקש אישור לתרופה זו.

בנושא אחר, טבע צפויה לקבל מחר רוח גבית מהאיחוד האירופי בדמות דו"ח של הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי שצפוי לעודד שיווק של תרופות גנריות.

כי"ל ממשיכה להיסחר בהמתנה הדרוכה לסגירת החוזה מול ההודים, אשר על פי ההערכות צפוי להיסגר החודש. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, יצרניות האשלג הציעו להודים מחיר של 625-635 דולר לטון, כאשר כי"ל מציעה למכור להודו 800 קילו טון אשלג במחיר זה. יש לציין כי מדובר במחיר זהה למחיר שנקבע בשנה שעברה.

דסק"ש השלימה אמש את השלב המוסדי בהנפקת האג"ח שלה. החברה גייסה 301 מיליון שקל לאחר שזכתה לביקושי יתר, נזכיר כי החברה ביקשה לגייס רק 100 מיליון שקל, אולם היא קיבלה הזמנות בהיקף של 439 מיליון שקל. ההזמנות שהתקבלו הן בריבית של 6.95% - נמוכה יותר מריבית של 7.05% שהציעה החברה, אם כי יש לציין כי הריבית הסופית תיקבע עם תום השלב הציבורי של מכרז ההנפקה.

חברת די-פארם, המפתחת תרופה לשבץ, סיימה בהצלחה את הנפקת הזכויות וגייסה באמצעותה כ-15 מיליון דולר מבעלי המניות הקיימים שלה. חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) המחזיקה ב-41% מהחברה השתתפה במכרז הזכויות והשקיעה 10 מיליון דולר במכרז הזכויות.

בענף התקשורת, פטריק דרהי מציע לרכוש מניות הוט על ידי חברת ההחזקות Cool שבשליטתו. דרהי מציע לרכוש כ-3.87 מיליון מניות הוט, כלומר כ-5% מהון המניות של החברה, וזאת בתמורה ל-33.5 ש' למניה (כלומר בדיסקאונט של כ-3.5% על מחיר השוק). דרהי כבר מחזיק כ-20% מהוט. נציין כי המהלך היה צפוי וכבר שלשום (א') פורסם ב"גלובס" כי דרהי יפרסם הצעת רכש לציבור.

פלאפון, מקבוצת בזק , הצליחה לגייס לקוח אסטרטגי חשוב - חברת התעשיות הביטחוניות רפא"ל. פלאפון תצרף אליה בשבועות הקרובים כמנויים 5,000 מעובדי החברה שיחד עם בני משפחותיהם יהוו כ-15 אלף לקוחות נוספים. היקף החוזה מוערך בכ-50 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, כאשר לצדדים יש אופציה להארכה לשנתיים נוספות.

משרד הביטחון בחר באלביט מערכות לאספקת שירותי תפעול ותחזוקה למטוס האימון של חיל האוויר - "עפרוני". מדובר בחוזה שאינו מהותי לחברה מבחינת ההיקף הכספי, והוא תקף ל-5 שנים עם אופציה להאריכו ב-5 שנים נוספות. מקורות בשוק מעריכים את היקף העסקה ב-10 מיליון דולר.

על רקע השקת מאזדה 3 החדשה - בנק הפועלים חזר על המלצת "תשואת שוק" למניית דלק רכב , תוך שהאנליסטים מזהירים כי תוצאות הרבעון השני צפויות להיות חלשות בשל הירידה החדה במכירות כלי הרכב.

[לאתר המעו"ף]