סוף תופעת השיריונים ביורוליג?

מינהלת ליגת הכדורסל הספרדית תפנה לבית המשפט העליון לספורט בלוזאן כדי למנוע את הבטחת המקומות ליורוליג למועדונים המקומיים ■ פסיקה נגד היורוליג עשויה לבטל את מקומה המובטח של מכבי ת"א במפעל

מינהלת הליגה הספרדית בכדורסל (ACB) לקחה צעד קדימה את הסכסוך עם הנהלת היורוליג. אתמול (ב') החליטה המינהלת לפנות לבית המשפט העליון לספורט בלוזאן (CAS), כדי למנוע מצב בו היורוליג משריינת מקומות לקבוצות הספרדיות, ללא כל קשר למיקום שלהן בתום העונה.

למרות שהליגה הספרדית זוכה לארבע נציגות העונה, במינהלת טוענים כי בהחלטה להעניק רישיונות A (רישיונות לשלוש שנים) לנציגות הספרדיות, היא "פוגעת באלמנט הבסיסי ביותר - רוח הספורט", לדבריה. ראשי ה-ACB, אותם מוביל נשיא הליגה ונשיא יול"ב אדוארדו פורטלה, טוענים כי בעצם ההחלטה שלקחה היורוליג הפכה הליגה הספרדית ללא רלוונטית. העיתוי של ההחלטה לא מגיע במקרה: הוא קורה יום אחד לפני הגרלת הבתים של היורוליג לעונת 2009/10 שתיערך מחר.

הענקת השיריונים על-ידי היורוליג זוכה ללא מעט ביקורת. בסך הכל זכו 13 מועדונים למקום מובטח ביורוליג עד 2012, ביניהם גם מכבי ת"א. ראשי המינהלת בספרד טוענים שבליגה המקומית העיוות הוא הגדול ביותר: כל ארבע הנציגות של ספרד העונה ביורוליג - טאו ויטוריה, ברצלונה, ריאל מדריד ומלאגה - זכו לחוזה מובטח של שלוש שנים.

ההליכה של ה-ACB לבית המשפט העליון לספורט בלוזאן עשויה להיות משמעותית מאוד, מאחר ופסיקה נגד היורוליג יכולה למעשה לבטל באופן גורף את כל שיטת השריונים ולקבוע שהשתתפות במפעל תיעשה קודם כל על בסיס הישגים ספורטיביים בליגות המקומיות.

הקבוצות שזכו לרשיון A (לשלוש שנים): ברצלונה, ריאל מדריד, טאו ויטוריה, מלאגה (ספרד), פנאתינייקוס, אולימפיאקוס (יוון), סיינה, רומא (איטליה), אפס פילזן, פנרבחצ'ה (טורקיה), מכבי ת"א (ישראל), ז'לגיריס (ליטא), צסק"א מוסקבה (רוסיה)

חוזה לעונה אחת: ריטאס וילנה (ליטא), חימקי מוסקבה (רוסיה), פרטיזן בלגרד (סרביה), ציבונה זאגרב (קרואטיה), לובליאנה (סלובניה), וילרבאן (צרפת), מילאנו (איטליה), סופוט (פולין), אולדנבורג (גרמניה)