טרישה משתולל

מפזר כסף יותר ממקבילו האמריקני, ברננקי

דר' גד אריוביץ הוא אסטרטג השקעות וכלכלן ראשי בבית ההשקעות אלטשולר שחם

הדעה המקובלת היום היא שפעילות הבנק המרכזי האמריקני אינה אחראית ועלולה לגרום לאינפלציה חמורה בעתיד ושהמדיניות המוניטארית של הבנק המרכזי של גוש היורו (ECB) מרוסנת יותר, כמסורת הבנק המרכזי של גרמניה 'הבונדסבנק'.

בחינה מדוקדקת של פעילות שני הבנקים המרכזיים באמריקה ואירופה, מובילה למסקנה שאין הבדל גדול במדיניות המוניטארית של שני המוסדות, ושמדיניות שניהם, בכל מקרה, אינה קונבנציונאלית.

הבנקים המרכזיים של ארה"ב (הפד') והאיחוד האירופי הם מהגופים המשפיעים ביותר על המשבר הכלכלי הנוכחי. רק לאחרונה הכריז הפד' שימשיך לקנות ב-1.75 טריליון (1750 מיליארד) אג"ח ממשלתי, אג"ח של הגופים הפיננסיים למימון דיור בעיקר של 'פאני מיי' ו'פרדי מק', ואג"ח של משכנתאות.

גם ECB נמצא במרוץ להגדלת הנזילות ורק בשבוע שעבר הזריק סכום עצום נוסף - 442 מיליארד אירו במזומן לשוקי הכספים של הגוש. נראה ששני הבנקים המרכזיים האלו משתמשים בכל הדרכים והתעלולים הכתובים בספרים כדי להגדיל את הנזילות בכלכלותיהם ולעזור למערכת הפיננסית והבנקים בפרט.

המדיניות הלא קונבנציונלית של הבנקים המרכזיים שמאפיינת את המשבר הנוכחי מתבטאת בהגדלת המאזנים של מוסדות אלו ומשקפת מנגנון הדפסת כסף ולכן נושאת סיכוני התפרצות האינפלציה.

הרבה יותר מסוכן באירופה

מבחינה זו, השוואה בין גידול המאזנים של הפד' וה-ECB יכולה להוביל למסקנה הפוכה מהמקובלת והיא שהמדיניות של הבנק המרכזי של אירופה יותר מסוכנת ואינפלציונית ממדיניות הפד' וזאת מהסיבות הבאות:

  1. מאז אמצע שנת 2007 סך כל התחייבויות הבנקים המרכזיים בגוש האירו עלה ב-1.1 טריליון אירו שהם כ-1.5 טריליון דולר, לעומת עליה ב- 1.2 טריליון דולר בארה"ב באותה תקופה ממש.

    בהתחשב בכך שהתמ"ג האמריקני גדול ב-12% מאשר בגוש היורו, פרוש הדבר שהדפסת הכסף שם עולה בכ-30% על זו שבארה"ב.

  2. הבנק המרכזי של גוש האירו הרחיב את המאזן שלו על ידי הלוואות ישירות לבנקים המסחריים של המדינות החברות בגוש ובכך הגדיל את הנזילות שלהם. לעומת זאת, הבנק הפדרלי של אמריקה תמך בנזילות במשק על ידי קניית מכשירי החוב באופן ישיר.

  3. בסופו של דבר, פעילות הבנק המרכזי של גוש האירו והפד' מאד דומות וזאת מכיוון שהבנקים המסחריים באירופה השתמשו בהלוואות שקבלו לקניית אג"ח ממשלתי ובכך מימנו את הגירעונות הגדולים של מדינותיהם.

פרוש הדבר שהמדיניות המוניטארית מרחיבה מאד בשתי הכלכלות ולכן השפעתה על האינפלציה דומה בשתי הכלכלות, אלא שהשפעת המדיניות המרחיבה על אירופה עלולה להיות חמורה יותר מאשר בארה"ב ולגרום לאינפלציה גבוהה יותר שם.

מכאן גם ברור שאין יסוד לתפיסה ולפיה המדיניות הכלכלית כיום באירופה היא שמרנית לעומת המדיניות שבה נוקטת בארה"ב.

אפשר למנוע את ההתפרצות

איני טוען במאמר שהמדיניות הכלכלית המרחיבה הנוכחית בגוש היורו וארה"ב תביא בהכרח לאינפלציה. בסביבת פעילות כלכלית חלשה, ויותר מכך במיתון, נמוכה ההסתברות לעלית מחירים משמעותית.

אפילו בטווח הארוך אין הכרח להתפרצות אינפלציונית מאחר והבנקים המרכזיים יכולים לספוג את עודף הנזילות בזמן - עם ההתאוששות הכלכלה, ועל ידי כך למנוע מהאינפלציה להרים את ראשה המכוער.