משפטו של אלי ארוך הופסק בשל חוות-דעת פסיכיאטרית

חוות-דעת החסויה קבעה כי ארוך אינו מסוגל לעמוד לדין ■ עם זאת, כתב האישום נגד שחקן המעו"ף לא בוטל, והחוק מאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לבקש את חידוש ההליכים כשישתפר מצבו הנפשי של ארוך

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הפסיק את משפטו של שחקן המעו"ף אלי ארוך, וזאת נוכח חוות-דעת פסיכיאטרית שקבעה כי הוא אינו מסוגל לעמוד לדין. חוות-הדעת חסויה ולא ניתן לפרט את תוכנה.

עם זאת, כתב האישום נגד ארוך לא בוטל, והחוק מאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לבקש את חידוש ההליכים בעת שישתפר מצבו הנפשי של ארוך.

ההליכים הופסקו לבקשת התובעת, עו"ד רותי שביט מפרקליטות מחוז תל-אביב, נוכח חוות-דעת של הפסיכיאטר המחוזי שכללה המלצה חד-משמעית. חוק סדר הדין הפלילי מאפשר להפסיק הליכים נגד מי שאינו מסוגל - בשל מצבו הנפשי או השכלי - להתגונן כראוי כנגד ההאשמות המיוחסות לו, להעריך את חומרתן, להבין את מצבו ולתקשר עם עורך דין כדי לקבל סיוע משפטי.

"נוכח האמור בחוות-דעתו של הפסיכיאטר המחוזי, הרי שאין מנוס מהפסקת ההליכים כנגד הנאשם לפי סעיף 170 לחוק", קבע השופט חאלד כבוב. "בהתאם לאמור בחוות-הדעת אני מורה על אשפוזו של הנאשם לפי שיקול-הדעת המקצועי של הפסיכיאטר המחוזי".

כבוב ציין את הערת התובעת, לפיה אם תתקבל חוות-דעת על שינוי במצבו הרפואי של ארוך - תשקול הפרקליטות לבקש את חידוש ההליכים. יצויין כי החוק מאפשר לסניגור לבקש מבית המשפט לברר את אשמתו של הנאשם, על אף שאינו מסוגל לעמוד לדין. ואולם, פרקליטתו של ארוך, עו"ד פנינת ינאי, לא ביקשה לעשות כן.

ארוך ו"הצל" דוד שילוח מואשמים בזיוף המסמכים שבבסיס הליך הבוררות עם כלל פיננסים, בו חויבה האחרונה לשלם לארוך כ-96 מיליון שקל. מיוחסות להם עבירות של זיוף, שימוש במסמך מזויף, קשירת קשר לביצוע פשע, שיבוש מהלכי משפט וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. שילוח מנהל בימים אלה משא-ומתן להסדר טיעון בעניינו, אך לפי שעה המגעים טרם הבשילו.

זמן קצר לאחר הגשת כתב האישום חתמו ארוך וכלל על הסכם פשרה, המביא לביטול פסק הבורר של השופט בדימוס יעקב מלץ ז"ל. לפי ההסכם כלל תשלם לארוך 9.2 מיליון שקל, כאשר כשליש מהסכום ישולם לשלל עורכי הדין שליוו את ארוך במשך השנים.

במהלך הליך הבוררות ובמהלך חקירת המשטרה בפרשת הזיופים נהג ארוך לאשפז עצמו במחלקה הפסיכיאטרית בבית-החולים תל-השומר. לאחר הגשת כתב האישום אושפז ארוך בבית-החולים איכילוב לאחר שניסה להתאבד. "החלטתי לשים קץ לחיי. אם ההסכם עם כלל ייצא אל הפועל, תעבירו את כל הכסף לאימא שלי", כתב בהודעת טקסט ששיגר לחברו זמן קצר לפני כן.