דש מובילה במסלולים הכלליים בקופות הגמל ובקרנות

גם כלל גמל ואלטשולר שחם בולטים במסלולים הללו ■ מבין הגופים הקטנים מגדל ביטוח מובילה באפיק הכללי גם בגמל וגם בהשתלמות

עליות השערים בשווקים בחודשים האחרונים, החזירו למשקיעים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות את הצבע לפנים. לא מעט קופות גמל מציגות תשואה חיובית מתחילת השנה, ומיעוט קטן מתוכן אף מחק לחלוטין את הפסדי 2008, ומציג תשואה חיובית מינואר אשתקד. אך ברוב המקרים זה בכל זאת אינו המצב, ורוב הקופות עדיין סוחבות את ביצועי 2008 הגרועים.

עניין נוסף שמאפיין את המצב החדש שנוצר בקרב הקופות, נוגע לעלייה ברמת הסיכון שלהן. לפי נתוני הגמל נט, שיעור המניות בקופות הגמל עלה מ-15% בדצמבר 2008 ל-17% (נכון לסוף אפריל). יחד עם זאת, סביר להניח כי רוב העלייה נובעת מעליית השווי של המניות בשוק, ולא מהגדלת הרכיב המנייתי.

נקודה חשובה נוספת המעידה אולי על תחושת הרגיעה שחוזרת לשוק היא ההאטה במעבר לקופות המסלוליות, בעיקר הסולידיות שבהן (אג"ח ושקליות), כאשר בחודש האחרון אף נרשמו בהן פדיונות.

"אני חושב שברוב הזמן ובמרבית המקרים, נכון יותר לחסוך במסלול הכללי", אומר יאיר שני, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות דש, שבניהול קובי לוינסון. שני, שמנהל את ההשקעות של דש בשנתיים האחרונות, ואת ההשקעות של קופות הגמל משנת 2003, גורס כי "ההתייחסות של העמיתים החוסכים תמיד צריכה להיות לטווח ארוך, כי קשה לתזמן את השווקים בכל נקודת זמן. לכן, מה שכן חשוב זה לבחור את הגוף המנהל. לזכות הציבור אומר כי הוא כבר חכם ויודע לזהות גימיקים. לא במקרה הקופות המסלוליות עדיין קטנות, וכך אני צופה שהן יישארו".

"לא התפתינו לסטרקצ'רים"

דירוג גלובס-מעלות לקופות גמל וקרנות השתלמות מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות (ראו מסגרת), וכולל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהן ותק של יותר מ-36 חודשים. הדירוג מתייחס לביצועי המנהלים בין יוני 2006 למאי 2009.

במסלול הכללי, בו מנוהלים כ-83% מכספי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בולטת דש בדירוג הגבוה ביותר - a - מבין המנהלים הגדולים. דש בולטת גם בכך שהיא שומרת על הדירוג הזה לאורך זמן.

"מצד אחד, אנחנו לא מתפתים לאופנות חולפות שיכולות אולי להניב תשואות בטווח הקצר, ומצד שני זה לא בא על חשבון היכולת שלנו להניב לעמיתים שלנו תשואות גבוהות", מנתח שני את הנתונים המחמיאים. "למשל, ב-2008, לא החזקנו בכלל מוצרים מובנים וסטרקצ'רים, למרות שגם אותנו ניסו לפתות. ולמרות זאת, אנחנו תמיד בדבוקה העליונה של הדירוגים והביצועים, תוך שמירה על תנודתיות נמוכה".

על רקע שינוי הסנטימנט בשווקים במחצית הראשונה של השנה, שני מציין כי "לא עשינו שינויים מהותיים ברכיב המנייתי, אך הגל המשמעותי של עליות השערים, אפשר לנו להקטין מרכיבי סיכון, כאשר עיקר ההקטנה הייתה באג"ח קונצרניות".

לדירוג a בקופות הגמל בין הגופים הגדולים, שותפות גם כלל גמל ואלטשולר שחם (כולל קופות פרפקט). את ההשקעות של קופות הגמל של כלל, מנהל רועי יקיר מכנ"ף, ומנכ"ל כלל גמל הוא דן פנחסי. את ההשקעות באלטשולר שחם, שמיזוגן הסופי של קופות פרפקט בהן התבצע רק לפני כחודש, מנהל אשר דורון.

את רשימת קופות הגמל הכלליות של הגופים הגדולים, סוגרות קופות מגדל שוקי הון, עם דירוג bb. את דירוג קרנות ההשתלמות של הגופים הגדולים, במסלול הכללי, מובילה כאמור דש. אחריה, בדירוג bbb, ניצבים אלטשולר שחם, הראל, כלל, מנורה מבטחים, הלמן אלדובי, ישיר ואקסלנס. קרנות אקסלנס בראשות אבי דויטש, זוכות גם לדירוג אינטראקטיבי A. את רשימת קרנות ההשתלמות הכלליות של הגופים הגדולים חותמות מגדל שוקי הון ופסגות (עם קרנות פריזמה לשעבר).

בקרב המנהלים הקטנים, גם בקופות הגמל וגם בקרנות ההשתלמות במסלול הכללי, בולטת מגדל ביטוח. בית ההשקעות, שאת ההשקעות בו מנהלת ענת לוין, זוכה לדירוג aa - הגבוה ביותר בטבלה.

במסלול האג"ח והשקלי, בולטות קופות הגמל של מגדל שוקי הון עם דירוג a, וקופות פסגות המקוריות עם דירוג אינטראקטיבי AA. בולטות לטובה גם קרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם עם דירוג a. *

גמל