"אנטנות סלולריות בדירות מגורים יורידו את המלאי"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית הרצליה מבקשת ממשרד הפנים לאסור בחוק על החברות הסלולריות להקים אנטנות בדירות מגורים ■ כץ, העוסק שנים בתחום האנטנות הסלולריות ומייצג את העירייה, ציין כי 90% מהאנטנות הסלולריות מוקמות בתוך דירות מגורים

מתחדד מאבק הרשויות המקומיות באנטנות הסלולאריות בדירות מגורים. הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית הרצליה מבקשת ממשרד הפנים לאסור בחוק על החברות הסלולאריות להקים אנטנות בדירות מגורים.

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז תל אביב במשרד הפנים דנה לפני ימים אחדים בתכנית המתאר הארצית החדשה לאנטנות סלולאריות, תמ"א 36/א/1 (העוסקת במתקני תקשורת קטנים כמו אנטנות סלולאריות) ותמ"א 36/ב (מתקני שידור גדולים כמו טלוויזיה, רדיו תקשורת לוויינים ומכ"מים) לקראת העברתה אל המועצה הארצית לתכנון ובניה. הדיון עצמו הוקדש לשמיעת ההסתייגויות מהתוכנית שהעלתה עיריית הרצליה, באמצעות עו"ד ליאור כץ, שותף במשרד עוה"ד ד"ר רענן הר-זהב.

כץ, העוסק שנים בתחום האנטנות הסלולאריות ומייצג את העירייה, ציין כי 90% מהאנטנות הסלולאריות מוקמות בתוך דירות מגורים. כדי למנוע את הפגיעה והסבל בציבור, עקב הקמת אנטנות בדירות מגורים, ביקש כץ ממשרד הפנים, להסדיר את הנושא בתמ"א 36 החדשה, ולאסור בה חד-משמעית על הקמת אנטנות בדירות מגורים. לאחרונה שיגר כץ מכתב לוועדה, בו טען בשם עיריית הרצליה, כי התכנית מתעלמת מהאנטנות שהחברות הסלולאריות מקימות בדירות מגורים. אנטנות אלה, נטען במכתב, מוקמות ללא היתרי בניה, תוך עקיפת העיריות, מבלי ליידע מראש את התושבים, ובלי לאפשר לשכנים לתבוע פיצויים עקב ירידת ערך דירותיהם ונכסיהם שבקרבת האנטנות.

לדברי כץ, נתוני המשרד להגנת הסביבה מצביעים על כך שעד כה הוקמו בישראל כ-7,000 אנטנות, וההערכה היא כי בשנים הקרובות צפויות להיות מוקמות עוד כ-18,000 אנטנות נוספות לצרכי הדור השלישי. כץ טען בפני הוועדה, כי המשמעות של הקמת אלפי אנטנות נוספות בדירות מגורים, היא "גריעתן של דירות אלה ממלאי הדיור למגורים בישראל, והפיכתן למוקדי שידור סלולאריים. כתוצאה מהקטנת מלאי הדירות למגורים, אלפי משפחות יתקשו למצוא דיור, ומחירי הדירות באזורי הביקוש יעלו".

באי כוחה של עיריית הרצליה אמרו כי "ללא יידוע ציבור וללא שיפוי - לא יהיה הרבה ערך ותועלת לתמ"א 36, כי החברות יעקפו אותה וימשיכו להקים אנטנות ללא היתרים. התכנית החדשה היא הזדמנות פז להכניס הוראה כזו המחייבת רישוי לאנטנות. הציבור מתוסכל כבר שנים מהתנהלות החברות הסלולאריות, וכעת נקרית הזדמנות פז בידי משרד הפנים להסדיר את הנושא".