שוב המשקיעים שופכים כסף מאוחר מדי

קרנות האג"ח זבל נהנו ממחצית של תשואות גבוהות, האם מאוחר מידי להיכנס אליהן?

קרנות האג"ח זבל (High Yield) נהנו ממחצית שנה שופעת ומתשואות גבוהות מ-20%. המשקיעים הנלהבים ממשיכים לשפוך לתוכן מיליארדי דולרים רבים, אולם נראה שהם פספסו את התשואות הטובות ביותר.

אג"ח זבל הוסיפו בממוצע 23% בששת החודשים הראשונים של השנה, לפי הנתונים הראשוניים של מורנינגסטאר. שיאים שלא נראו 18 שנים.

אולם למרות שהמספרים מרשימים, מנהלי הקרנות אומרים שבחודשים הבאים תהיה ירידה בתשואות לרמות נורמליות יותר.

"היה ראלי אדיר בשוק האג"ח High Yield, וכולם תמחרו את האיגרות מחדש לפי תסריט של יציאה מהמיתון", אומר פרד הוף, מנהל הקרן Fidelity High Income (סימול: SPHIX), שעלתה 26% בששת החודשים הראשונים של השנה.

"אני לא חושב שאנחנו הולכים להכפיל את התשואה הזו השנה", אומר הוף על הקרן שבניהולו, "למרות שהתשואות ימשיכו להיות נחמדות".

התשואה הממוצעת של מדד Merrill Lynch High Yield Master II, הבנצ'מרק של שוק ה- High Yield, הגיעה לשיא של 21.7% בנובמבר. מאוקטובר ועד אפריל התשואות היו גבוהות מ-15% לחודש. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה במארס 1991. אולם מפברואר התשואות יורדות עוד קצת מדי חודש, בשל החשש מחדלות פירעון של המנפיקות, והן נעצרו על 13% ביוני.

רק במאי הושקעו 3.3 מיליארד דולר

עד דצמבר קרנות ה-High Yield ראו פדיונות עצומים ואת הכסף בורח, אולם במחצית הראשונה של 2009 הן ציינו יצירות חיוביות במיליארדים. באפריל נרשם שיא של 4 מיליארד דולר שהוזרמו לקרנות, ובמאי נשפכו לתוכן עוד 3.3 מיליארד דולר.

השאלה היא האם זה לא מאוחר מדי. "משקיעים בעלי ציפיות גבוהות צפויים להתאכזב", אומר ג'ף טיורנהוג', אנליסט מחקר בכיר בליפר. "היו תשואות פנטסטיות, אבל הן סימנו נקודות שיא היסטריות. לא סביר שנראה אותן שוב. המשקיעים האלה חיכו לימים נינוחים יותר ופספסו את הימים הטובים ביותר. כעת המשקיעים יצטרכו להתרגל לרמות תשואה נמוכות יותר".

יש מקום לריצה

ביל אייגן, מנהל הקרן J.P. Morgan Strategic Income Opportunities (סימול: JSOAX), קרן אג"ח שיכולה להשקיע בכל דבר מאמין שיש עוד מקום לעליות, גם אם לא אינטנסיביות כמו במחצית הראשונה של השנה.

לפי הנתונים שהציג, אג"ח במדד של מריל נסחרות כעת במחיר ממוצע של 70 דולר ומעלה. זה אמנם גבוה מהשפל ההיסטורי, אך רחוק מהשיא ההיסטורי, שעמד על 91 דולר. אייגן מעריך שהמחיר יעלה לרמות ה-80 דולר הגבוהות בתוך שנה-שנתיים, אם הכלכלה תתייצב, כך שהוא מרחק חביב לעליות של האג"ח.

לורנס ג'ונס, אנליסט קרנות נאמנות בכיר במורנינגסטאר, מספר שחלק ממנהלי ה- High Yield אמרו לו שהתשואות יכולות לעלות בחודשים הקרובים, כשמשקיעים מוסדיים ירצו להנזיל את הרווחים שלהם, והנתונים הפונדמנטליים של השוק יהיו מתוחים על ידי ההתאוששות הכלכלית החבוטה".

טיורנהוג' מליפר אומר שבעוד שהתשואות יכולות לעלות הקיץ, הוא מצפה מהן לרדת בהמשך השנה, כאשר ההתאוששות הכלכלית תהיה בתנופה מלאה.

במורנינגסטאר ממליצים על הקרן Pimco High Yield Fund (סימול: PHDAX), שעלתה 17.4% במחצית הראשונה של השנה, ועל T. Rowe Price High-Yield Fund (סימול: PRHYX) שהוסיפה 25.3%. שתי הקרנות "מאופקות בצורה סבירה אולם לא שמרניות מדי", מסביר ג'ונס.

הוא אוהב גם את Harbor High-Yield Bond Fund (סימול: HYFAX), בגלל האסטרטגיה הדפנסיבית. הקרן ירדה 13.7% אשתקד, מכה 98% מהקרנות בקטגוריה, ועלתה 14.1% במחצית 2009.

"אני מצפה להפתעות ב- High Yield - כולל האפשרות להפסד של 5%-10% בטווח הקצר - אני עדיין אוהב להשקיע באג"ח האלו", לאור הפיצוי שהן מציעות, מסכם אייגן.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009