יתרות המט"ח של ישראל נושקות ל-50 מיליארד דולר

מתחילת השנה עלו יתרות המט"ח של בנק ישראל בכ-20%, ובסך הכל הן עלו ב-70% מאז החל בנק ישראל לרכוש דולרים בשוק

יתרות המט"ח של ישראל ממשיכות לטפס לשיאים חדשים. לפי נתוני בנק ישראל, יתרות המט"ח הסתכמו בחודש יוני ב-49.985 מיליארד דולר, גידול של 5.1% בהשוואה לחודש מאי.

בנק ישראל ממשיך בתכנית רכישות הדולרים שלו, בסך של 100 מיליון דולר מדי יום ו-50 מיליון דולר בימי שישי. בחודש יוני רכש הבנק 1.95 מיליארד דולר, וזהו הגורם העיקרי לגידול של 2.435 מיליארד דולר ביתרות המט"ח. גורמים נוספים שתרמו לעלייה ביתרות המט"ח הם: שיערוך יתרות מט"ח והכנסות בסך של 404 מיליון דולר, העברות של הממשלה מחו"ל בסך של 53 מיליון דולר וכן העברות הסקטור הפרטי בסך של 28 מיליון דולר.

מתחילת השנה עלו יתרות המט"ח של בנק ישראל בכ-20%, ובסך הכל הן עלו ב-70% מאז החל בנק ישראל לרכוש דולרים.

בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, החל להתערב בשוק המט"ח ב-13 במארס 2008, אז הוא ביצע 2 רכישות פתאומיות בסך של מאות מיליוני דולרים בשני ימים. המטרה הלא מוצהרת הייתה לפעול לחיזוק הדולר, לאחר שזה נפל לרמות של כ-3.3 שקלים, מה שפגע בייצוא מישראל. כמה ימים לאחר מכן, ב-20 במארס, הבנק הודיע על תכנית להגדלת יתרות המט"ח לרמה של 35-40 מיליארד דולר על ידי רכישת 25 מיליון דולר מדי יום. אז עמדו יתרות המט"ח על כ-29 מיליארד דולר בלבד.

הימים חלפו והדולר מיאן להתחזק משמעותית. ב-10 ביולי 2008 נרשמה עליית מדרגה באגרסיביות של פישר, והוא הכריז על הגברת קצב רכישות הדולרים ל-100 מיליון דולר מדי יום, במקום 25 מיליון דולר ביום. בעקבות החרפת המיתון בישראל והרצון לעודד את הייצוא, הודיע הבנק ב-25 במארס מארס השנה כי הוא ממשיך בתכנית לרכישת המט"ח ללא הגבלה. מאז, כידוע, טיפסו יתרות המט"ח של ישראל הרבה מעבר ליעד המקורי של 45 מיליארד דולר.

לאחרונה התייחסו בנקי השקעות זרים, כגון גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וברקליס קפיטל, לשאלת הפסקת ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח. בקרב הזרים שוררת תמימות דעים כי הבנק יפסיק בהדרגה את רכישות המט"ח במהלך המחצית הראשונה של שנת 2010.