ה-G8 מציבה לאיראן אולטימטום בסוגיית הגרעין

ניקולא סרקוזי לאיראן: "יש לכם את ספטמבר כדי לקבל את הפשרות בסוגיית הגרעין - אחרת נרחיב את הסנקציות" ■ ברק אובמה: "יש לשמור על 'ראש פתוח' באשר לאפשרות להשקת חבילת תמריצים חדשה"

חברי קבוצת ה-G8 שנפגשים בימים אלה באיטליה, אמרו כי התאוששותה של הכלכלה הגלובלית מהמיתון החריף ביותר מאז מלחמת העולם השנייה שברירית מדי כדי לשקול הפסקת חבילות התמריצים השונות.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר שיש לשמור על "ראש פתוח" באשר לאפשרות להשקת חבילת תמריצים חדשה, לאחר שהתגברו החששות כי 2 טריליון הדולר שהוצאו עד כה ברחבי העולם לא הצליחו לעודד את הצריכה והעסקים במידה מספקת.

"ה-G8 צריכה להשמיע קריאת השכמה חדשה להבראתה של הכלכלה העולמית", אמר ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, במהלך פסגת המדינות המתועשות בל'אקווילה, איטליה.

בסוגיית איראן, חברי ה-G8 נתנו לאיראן עד ספטמבר כדי לקבל את הפשרות באשר לבלימת תוכניות הגרעית של איראן. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר אמש (ד') כי אם איראן לא תקבל את את ההבנות, אז היא עלולה לשאת בסנקציות מוגברות מצידן של המדינות המתעושות. סרקוזי אמר כי בכוונתו לדון שוב במעמדה של איראן בקהילה הבינלאומית, במהלך פסגת ה-G20 שתערך בפיצבורג, ארה"ב, ב-24 עד ה-25 לספטמבר.

קבוצת ה-G8, הכוללת את ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, קנדה, יפן ורוסיה, מכירה בכך שיש סיכונים רבים המאיימים על יציבותה של הכלכלה העולמית.

עם זאת, חברי ה-G8 לא הצליחו להשיג פריצת דרך בעניין הסכמי הסחר של סבב דוהה. היישום של הבנות דוהה שהושקו בשנת 2001 ונועדו לעזור למדינות עניות לשגשג באמצעות הפחתה של סובסידיות ומכסים המפלים את השווקים המתפתחים לטובת המדינות המפותחות, עשוי גם לתמוך בכלכלה העולמית באמצעות הגדלת נפח המסחר הבינלאומי.

בנפרד, סין, הודו וברזיל וכן חברת ה-G8, רוסיה, ממשיכות לקרוא להשקתו של מטבע גלובלי חדש כאלטרנטיבה לדולר ביתרות המט"ח שלהן.