קוצצו ההיטלים על העסקת עובדים זרים: הדירות יתייקרו "רק" ב-12.5 אלף שקל

יו"ר ועדת הכספים בכנסת מנע התייקרות של הדירות בעשרות אלפי שקלים ■ נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל: "גפני מודע לבעיות הענף ולקושי של זוגות צעירים לרכוש כיום דירה בישראל, ולכן לא נתן ידו למהלך"

הלחץ שהפעילה התאחדות הקבלנים הצליח, ו-ועדת הכספים קיצצה במחצית את תוספת ההיטלים והאגרות המתוכננת על העסקת עובדים זרים. יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני, החליט אמש (ד') שלא לאשר את הכפלת ההיטלים והאגרות על העסקת עובדים זרים בהתאם לחוק ההסדרים ולקצץ באופן משמעותי בתוספת ההיטלים המתוכננת ובכך למנוע ייקור של בניית דירות חדשות בעשרות אלפי שקלים.

כיום משלמים הקבלנים היטלים ואגרות בגובה של 1,800 שקל לחודש לכל עובד, בעוד על פי חוק ההסדרים הקבלנים נדרשו לשלם כ-3,600 שקל לחודש. בסופו של דבר, כאמור, הגיעו הצדדים לסוג של פשרה, והתשלום החודשי על כל עובד יעמוד על 2,700 שקל לחודש. בנוסף, הוחלט אתמול על המועד: הטלת ההיטלים תיכנס לתוקף החל מינואר 2010.

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, ציין כי הוא מברך את יו"ר ועדת הכספים על החלטתו.

"גפני מודע לבעיות הענף ולקושי של זוגות צעירים לרכוש כיום דירה בישראל ולכן לא נתן ידו להעלאה פיקטיבית של עשרות אלפי שקלים במחירי הדירות על אף הלחץ הכבד שהפעיל האוצר", אמר בובליל. "קיימת חשיבות לעידוד של תעסוקה של ישראלים בענף אך יש לבצע זאת בהדרגתיות ולא על חשבון רוכשי הדירות".

בתחילת השבוע ציינו בהתאחדות הקבלנים כי בעקבות ההיטלים החדשים הדירות יתייקרו באופן מיידי בכ-25 אלף שקל לדירה ממוצעת. לאור התוספת שהתקבלה, צפויות הדירות להתייקר, לדברי הקבלנים, ב-12.5 אלף שקל בלבד. הקבלנים מסרו כי "בישראל עובדים כיום כ-8,000 עובדים זרים בלבד, אך עובדים אלו הם הבסיס לביצוע עבודות השלד בבנייני המגורים בישראל, וייקור ההעסקה שלהם משמעה ייקור מיידי של הדירות".

המשמעות הלא פחות חשובה של החלטת ועדת הכספים, היא מסמוס נוסף של החלטות ממשלה קודמות, בנוגע לצמצום מספר העובדים הזרים במשק בכלל ובענף הבנייה בפרט. ההיטלים הגבוהים נועדו להפוך את העסקתם של העובדים הזרים לבלתי משתלמת בעליל, כך שביטולם מהווה חזרה לימים כתיקונם.

יצוין כי רק לאחרונה חזרה בה הממשלה מהחלטה קודמת שקיבלה, לפיה מספר הזרים בענף הבנייה יפחת בהדרגה ויעמוד על אפס מוחלט במהלך שנת 2010. נראה כי התקווה במשרדי האוצר והתמ"ת לראות יותר ישראלים בענף הבנייה, אוכלים קוטג' בשעת צהריים, שוב נגוזה.