גז בדיעבד

המניות לא זינקו, אך הצדיקו את עליות העבר

עוד לפני שנודעו תוצאות קידוח האימות למאגר הגז "תמר", עלה השבוע קידוח הגז מול חופי חיפה לכותרות, ולא בהקשר חיובי. לפי פרסומים בתקשורת, רשות ניירות ערך בוחנת חשד שלפיו ח"כ חיים כץ מהליכוד ושני בכירים מתחום הכדורגל, רכשו - על-סמך מידע פנים - את מניות ישראמקו, המחזיקה ב-28.75% מהזכויות במאגר, זמן קצר לפני הודעתה על הימצאות סימני גז.

בישראמקו מיהרו להוציא הודעה שלפיה השותפות דיווחה כדין את כל הדיווחים הנדרשים, ויום למחרת תשומת-הלב הופנתה לתעלומת האקזיט של סייף-סקאי.הירידה מהכותרות הייתה זמנית וקצרה. שלושה ימים לאחר מכן, פרסמה חברת נובל אנרג'י, מפעילת הקידוח ובעלת 36% מהזכויות בו, את תוצאות קידוח האימות שנעשו במאגר, שהעלו את הכמות המשוערת של הגז ב-26%, נוסף לעלייה בכמות, תוצאות הקידוח הגדילו גם את הוודאות באשר לאיכות הגז.

מנכ"ל נובל, צ'ארלס דיווידסון, אמר כי זוהי כמות שתענה על צריכת הגז של ישראל בשני עשורים, ובכוונת החברות השותפות בפרויקט להתחיל בהפקה ובמכירה של הגז בשנת 2012. מניות החברות השותפות בקידוח, בהן אבנר ודלק קידוחים, אמנם לא זינקו בעשרות אחוזים כפי שקרה בעת ההכרזה על קידוח תמר כתגלית גז, אבל תוספת הגז הצדיקה את העלייה במניותיהן מתחילת השנה, שהגיעה ל-250% ויותר.

החברות פנו עם התוצאות לחברה מקצועית חיצונית, שתאשר באופן מוכח את היקף הגז במאגר, ועם האסמכתא הזו הן צפויות לגייס מימון לצורך פיתוח תשתית המאגר, שתאפשר את הפקת הגז ממנו. *