איזו מניה זינקה בלונדון ב-136% ומה הקשר שלה לשרם-פודים?

[למדור שוקי עולם] מה הקשר בין ניפסון דיגיטל לשרפ"ק ולפולאר תקשורת, ולמה השווי שלה - גם לאחר הזינוק ביום שישי - עדייין עומד רק על 340 אלף ליש"ט בלבד?

ניפסון דיגיטל דיווחה ביום שישי כי בית המשפט בצרפת אישר את הסדר הנושים של החטיבה הצרפתית, ניפסון SaS, בכפוף להתמדה בתשלומי הסדר החוב לנושה המרכזי של החברה הבת. בתגובה, זינקה המניה ב-136.4% למחיר של 0.65 פני בנעילה, בבורסת AIM של לונדון.

לידר החזקות והשקעות, חברה בת של קבוצת שרם-פודים (59.2%), מחזיקה בניפסון באמצעות פולאר השקעות . זאת, עשויה להיות הסיבה שמניית שרם פודים טיפסה מוקדם יותר עד עלייה של 10.9% בבורסה של ת"א. יצחק שרם משמש כיום כיו"ר של שרפ"ג ויאיר פודים הוא המנכ"ל.

מדוברת החברה נמסר, כי למרות ידיעות שונות בעיתונות בעבר על מכירת החברה ל-Creacorp (תמורת אירו בודד), הפסד בגין הפסקת פעילותה ולמרות בדיקת "גלובס" לגבי נתוני בעלי עניין במסוף "בלומברג", עדיין מחזיקה פולאר השקעות ב-10% מניפסון. מכאן, ששרם פודים מחזיקה בעקיפין ב-0.05% מניות של ניפסון דיגיטל. על-פי נתוני "בלומברג", מחזיקה פולאר תקשורת ב-43.96% ממניותיה, מה שכמובן גוזר לשרפ"ק אחזקה גבוהה יותר בשרשור.

בחזרה לניפסון דיגיטל, הרי שזו האחרונה דיווחה לבורסה המשנית של לונדון כי בעקבות החלטה שהתקבלה ב-3 ליולי על-ידי בית משפט בבלפורד, צרפת, אושר ב-7 ליולי ארגון פיננסי מחודש של החברה הבת הצרפתית, ניפסון SaS. תוכנית הארגון מחדש תואמת את התוכנית עליה הסכימה Creacorp, בעלת השליטה הבלגית בחברה מאז אוקטובר 2008. הסדר הנושים מאפשר לחברה הבת הצרפתית לחזור לפעילות תחת השליטה המלאה של דריקטוריון ניפסון.

באוקטובר 2008 דיווחה ניפסון כי פולאר תקשורת של שרפ"ג מכרה את אחזקתה בחברה תמורת אירו אחד ויחיד לחברת ההשקעות הבלגית, כשהאחרונה נטלה על עצמה גם את הלוואות הבעלים שהעניקה פולאר תקשורת לניפסון דיגיטל - 14.7 מיליון אירו. בעקבות המכירה, רשמה אשתקד, כאמור, פולאר תקשורת הפסד מפעילות מופסקת של 73.4 מיליון שקל.

ניפסון הונפקה ב-AIM לפני כחמש שנים, כשהבורסה המשנית בלונדון החלה לפרוח, ויצחק שרם ויאיר פודים זיהו את הפוטנציאל הגלום בקלות הגיוס בשוק ההון הבריטי. ניפסון דיגיטל, שפיתחה מדפסות דיגיטליות ששימשו להדפסות במהירויות גבוהות, ניסתה להפוך לסוג של "אינדיגו קטנה" (ענקית הדפוס הדיגיטלי שנמכרה לענקית המחשוב האמריקנית HP תמורת 721 מיליון דולר), אך מהרגע שבו הונפקה, הצליחה ניפסון להדפיס אך ורק הפסדים, שכמעט ואיפסו את הונה העצמי.

כשהונפקה לראשונה, קיבלה ניפסון שווי של 56 מיליון דולר ובפעם השנייה לפי שווי של 80 מיליון דולר - שוויים שמנותקים כיום מהמצב האמיתי של החברה. לשם השוואה - שווי השוק של ניפסון, גם לאחר הזינוק, עומד כעת על 340 אלף ליש"ט בלבד, נמוך ב-99.6% מהשווי הגבוה מבין השניים.

ניפסון דיגיטל