מיסוי השקעות בקזחסטאן

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מאת ד"ר אבי נוב ■ כ-300 חברות ישראליות פעלו בקזחסטאן בשנת 2008 ■ מנתוני מכון הייצוא עולה כי יצוא הסחורות מישראל לקזחסטאן ב- 2008 הסתכם בכ- 159 מיליון דולר

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]

קזחסטאן היא יעד אטרקטיבי להשקעות בתחומי הבריאות (תרופות, ציוד רפואי), התקשורת, המזון, והאגרו-טכנולוגיה. כלכלת קזחסטאן הינה השנייה בגודלה אחרי רוסיה בקרב מדינות ברה"מ לשעבר, והיא בעלת חשיבות אסטרטגית רבה בעיני ארה"ב והאיחוד האירופי הודות למיקומה ולהיותה עשירה במשאבי טבע (מחצבים, נפט וגז).

כ - 300 חברות ישראליות פעלו בקזחסטאן בשנת 2008. מנתוני מכון הייצוא עולה כי יצוא הסחורות מישראל לקזחסטאן בשנת 2008 הסתכם בכ- 159 מיליון דולר, גידול של כ- 60% לעומת שנת 2007. יצוין כי צפויים שיתופי פעולה בין ישראלים לקרן הענק של קזחסטאן "קזינה" המנהלת את החברות הלאומיות של קזחסטאן כגון חברת הגז והדלק ורשת החשמל, אשר הונה נאמד בכ-30 מיליארד דולר.

להלן תיאור המאפיינים העיקריים של מערכת המיסוי בקזחסטאן:

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים (מקומיים או זרים) הוא 10%. יחיד המתגורר מעל 183 יום בשנה בקזחסטאן ייחשב כתושב ויהיה כפוף למיסוי מקומי.

מס חברות: חברה תושבת קזחסטאן חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך קזחסטאן, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע במדינהן. שיעור מס החברות הוא: 20% ב-2009, 17.5% ב-2010, ו-15% ב-2011.

הטבות מס: בקזחסטאן קיים מגוון אדיר של הטבות מס, ובכלל זה איזור סחר חופשי ללא מיסוי. עם זאת, מתוכננת רפורמה בהטבות.

מס רווחי הון: בעיקרון, כשיעור מס החברות. עם זאת, קיימים שיעורי מס אחרים לחברות זרות וליחידים.

מס ערך מוסף: מס ערך מוסף הוא 12% (החל מינואר 2009).

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור בשיעור של 15%.

אמנות למניעת כפל מס: קזחסטאן חתומה על כ-40 אמנות למניעת כפל מס. נכון להיום, אין אמנה בין קזחסטאן לישראל. עם זאת, בכוונת המדינות לחתום על אמנה בהקדם.

תכנון מס למשקיעים מישראל: משקיעים מישראל המתכננים משיכת דיבידנדים מקזחסטאן עשויים להתחייב בהשלמת מס של 10% בישראל ("זיכוי ישיר"). הזיכוי הישיר ניתן בישראל רק בגין מס המנוכה במקור בחו"ל מהדיבידנד. עם זאת, מי שיעשה שימוש במנגנון "הזיכוי העקיף", יכול למנוע את השלמת מס בישראל, שכן הזיכוי העקיף ניתן גם בשל המס שנוכה במדינת המקור מהרווחים מהם חולק הדיבידנד (מס החברות). בנוסף, תושב ישראל אשר ישקיע בקזחסטאן באמצעות חברה תושבת מדינה אשר לה אמנה עם קזחסטאן, עשוי להפחית את שיעור הניכוי מס במקור ל -5% בלבד (חסכון של 10%).

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net