לשכת רוה"ח תגביר את האחריות על רו"ח המבקרים דו"חות מאוחדים

זאת עקב דרישת רשות ני"ע ■ הכוונה היא למצב שבו חברה מחזיקה בחברות-בנות בארץ ובחו"ל, כך שחלק ניכר מהדו"חות המאוחדים מבוקרים ע"י רואי חשבון אחרים שאינם רואי החשבון של החברה-האם

לשכת רואי החשבון תפרסם הבהרה בעניין הסתמכות רואה חשבון מבקר על רואי חשבון מבקרים אחרים בדו"חות כספיים מאוחדים.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הנושא עלה על רקע דרישת רשות ניירות ערך בעניין. בהמשך לכך ניהלו הרשות ולשכת רואי החשבון דיונים אינטנסיביים והגיעו להחלטה משותפת בעניין הפרסום המקצועי בנושא. הפרסום יובא לאישור בישיבה הקרובה של הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון.

הבסיס להבהרה הינו מצב שבו חברה מחזיקה בחברות-בנות בארץ ובחו"ל, כך שחלק ניכר מהדו"חות המאוחדים מבוקרים על-ידי רואי חשבון אחרים שאינם רואי החשבון של החברה-האם. במצבי קיצון מסוימים - במיוחד בחברות אחזקה ונדל"ן שמרבית או כל אחזקותיהן נמצאות בחו"ל - כל ההכנסות בדו"ח המאוחד בוקרו על-ידי רואי חשבון אחרים.

ההבהרה קובעת כי במקרים כאלה ירחיב רואה חשבון את בדיקותיו בהקשר לדיווחים הכספיים של החברות-הבנות ושל רואי החשבון האחרים - תוך שיתוף-פעולה עם אותם רואי חשבון והשארתם בתפקיד של רואי החשבון בחברות-הבנות.

מאחר שההבהרה עתידה להיכנס לתוקף מיידי, הופצה טיוטת ההבהרה על-ידי המוסד לסקירת עמיתים שליד הלשכה ולכל משרדי רואי החשבון המצויים תחת פיקוח המוסד, בכדי שהמשרדים ייערכו מבעוד מועד.

סגן נשיא הלשכה, רו"ח יזהר קנה, העומד בראש הוועדה לתקני ונהלי ביקורת, אומר כי משמעות פרסום ההבהרה היא שכיום חודדה אחריות רואה חשבון המבקר דו"חות מאוחדים לעניין הנהלים שעליו לבצע, במצב שבו חלק ניכר מהדו"חות הכספיים הנכללים בדו"ח המאוחד בוקרו על-ידי רואי חשבון אחרים.

ההבהרה תחול בשלב א' על דו"חות יוני וספטמבר רק במקרים בהם 75% מהדו"ח הכספי מבוקר על-ידי רואי חשבון אחרים. החל ממועד המאזן השנתי, ההבהרה תיושם כבר לגבי חברות שבהן 50% מבוקר על-ידי רואי חשבון אחרים.