התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל: הוצאת פעילויות לחברות בנות ושיפור השירות לנוסעים

רכבת ישראל מתכננת להוציא חלק מפעילות ההקמה והאחזקה של החברה לסקטור הפרטי, כך עולה מהתוכנית האסטרטגית החדשה של רכבת ישראל שהועברה באחרונה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ.

התוכנית שגובשה בסיוע חברת הייעוץ טאסק (TASC), הוצגה באחרונה ע"י המנכ"ל, יצחק (חקי) הראל, לדירקטוריון החברה, בראשות היו"ר יעקב אפרתי.

התוכנית עולה בקנה אחד עם כוונתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, להגדיל את ההשקעה ברכבת, תוך פריסת רשת מסילות ארצית בהשקעה של 40 מיליארד שקל עד 2020. כ"ץ הביע באחרונה תמיכה בשילוב הסקטור הפרטי בהקמת קווי רכבת חדשים, וכעת הרכבת מיישרת קו בנושא זה. על פי התוכנית, הרכבת מציעה להעביר לחברת חוצה ישראל את האחריות להקמה ואחזקה של פרויקטי תשתית גדולים באמצעות הסקטור הפרטי.

בתחום המטענים הרכבת מתכננת להקים חברה בת אשר תפעל להגדלת היקף פעילות המטענים. בתחום המסחרי התוכנית קובעת כי ניתן להגדיל ההכנסות באמצעות הקמת חברת בת לנדל"ן ומסחר שתחליף את חטיבת המסחר.

התוכנית קובעת עוד כי על הרכבת לפעול מול הממשלה לשינוי הסכם המקרקעין עם מינהל מקרקעי ישראל. ברכבת טוענים כי הם אינם מצליחים לממש את פוטנציאל הנדל"ן בגלל שההסכם עם המינהל אינו כדאי ומגביל את התפתחות החברה. לאור הגידול הצפוי במספר הרכבות, בתחום האחזקה מוצע לפעול להעברת חלק מתחזוקת הציוד למיקור חוץ בשיתוף הסקטור הפרטי.

בתחום שיפור השירות לנוסעים, מוצע לפתוח חניונים נוספים, מכירת כרטיסים משולבים עם אוטובוסים והפעלת שאטלים לתחנות. בנוסף, מוצע לפעול לצמצום מספר הנוסעים בשעות השיא באמצעות מדיניות מחירים דיפרנציאלית (כלומר העלאת המחיר בשעות השיא).

ברכבת ישראל סרבו למסור פרטים. ברכבת מדגישים כי התוכנית נמצאת בשלבי גיבוש וטרם אושרה.