גם שיכון ובינוי במו"מ לרכישת חברת האנרגיה הסולארית סולל

העסקה עשויה להיות הרכישה האסטרטגית הגדולה הראשונה של שיכון ובינוי בתחום ■ סימנס עדיין נמצאת בתמונת הרכישה של סולל ■ הערכות: שווי סולל יעמוד על 200-250 מיליון דולר

קבוצת שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, מצטרפת למרוץ לרכישת חברת האנרגיה הסולארית סולל מבית שמש. כך נודע ל"גלובס". זאת כחודש לאחר שנודע כי קונצרן הענק הגרמני סימנס החל לבחון את האפשרות. לפי הערכות, המו"מ מתנהל לפי שווי חברה של 200-250 מיליון דולר לסולל.

בשני המקרים מתנהל המו"מ באמצעות בנק קרדיט סוויס, שנשכר למעשה על-ידי אקופין, בעלת המניות הגדולה בסולל, בכדי למצוא לחברה משקיע. ככל הידוע, סימנס עוד לא ויתרה על רכישת החברה וממשיכה לנהל מגעים עם סולל. השליטה בסולל כיום היא בידי קרן ההשקעות הבריטית אקופין (40%) והמשקיע הבלגי לואי בגו (27%).

רכישה אסטרטגית

אם העסקה עם סולל תצא לפועל, היא עשויה להיות הרכישה האסטרטגית הגדולה של שיכון ובינוי בתחום האנרגיה הסולארית. הקשר בין החברות כבר מתקיים בצורת שת"פ במכרז הענק שהמדינה פרסמה להקמת תחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים, בהשקעה הנאמדת בכ-700 מיליון דולר.

שיכון ובינוי פועלת בתחום האנרגיה הסולארית באמצעות החברה הבת שיכון ובינוי Envirment, בניהולו של אמיר לוי, לשעבר סגן הממונה על התקציבים באוצר. בראיון ל"גלובס" לפני כחודש אמר לוי בהתייחסו לשת"פ עם סולל כי "הסיבה המרכזית שהלכנו יחד עם סולל היא היכולת הטכנולוגית שלהם בתחום יחד עם היכולת שלנו בהקמה ובמימון. אנחנו מאמינים בשותפות הזו שהיא ישראלית נטו".

הזמנות ב-400 מיליון דולר

בעסקה הנרקמת מדובר באותו שילוב כוחות - המוניטין והידע של סולל בתחום הקולטים למראות הפרבוליות (רכיב מהותי בשדות אנרגיה תרמו-סולארית) עם הכוח והניסיון של שיכון ובינוי בהקמת פרויקטים תשתיתיים גדולים.

לפי הערכות, בחברה מעוניינים לרכוש את סולל בעיקר על מנת להרחיב את פעילות האנרגיה הסולארית בחו"ל. לסולל יש פעילות ענפה בארה"ב ובספרד.

סולל, בניהולו של אבי ברנמילר, מעוניינת לגייס משקיע בעיקר כדי לחזק את חדירתה לשוק האמריקני. בנוסף, מעורבת כיום סולל בפרויקט להקמת 3 תחנות כוח תרמו-סולאריות בספרד בהספק של 50 מגה-וואט כל אחת ובהשקעה של 700 מיליון אירו. גורם בינלאומי בתעשייה הסולארית ציין כי לסולל יש צבר הזמנות של 400 מיליון דולר, שזה פרמטר מאוד מפתה עבור חברה ששוקלת לרכוש אותה.

עם זאת, הוא סייג ואמר כי מדובר בהזמנות שנגועות בבעיות, בגלל לוחות זמנים שסולל תתקשה לעמוד בהן ובגלל מורכבות הפרויקטים.

סולל מקווה ששווייה לצורך רכישה יהיה 200-250 מיליון דולר לפחות ואולם יש בתעשייה מי שרואים את השווי כגבוה.

באשר לאקופין, אמר גורם בתעשייה, כי מבחינתה כל סכום שמעבר להשקעתה המקורית (שנעשתה לפי שווי של 150 מיליון דולר) יהיה חיובי.

מסולל נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות. משיכון ובינוי וסימנס לא נמסרה תגובה ובקרדיט סוויס סירבו להגיב.