למרות החלטה בוועדה: דמי אבטלה לעצמאיים עדיין לא באופק

בהתאם להסכם הקואליציוני נקבע כי החקיקה בעניין תושלם רק אם תהיה הסכמה בין ארגוני העצמאיים למשרד האוצר ■ עו"ד יהודה טלמון: "העצמאים לא יסכימו לשלם ולו פרומיל יותר מהשכירים על ביטוח אבטלה"

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת החילה היום (ב') דין רציפות על הצעת החוק שעברה בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה, שלפיה גם עצמאיים יזכו לדמי אבטלה במקרה של סגירת העסק. הצעה זו הוגשה על ידי יורי שטרן וסטס מיסז'ניקוב, כיום שר התיירות.

ואולם, בהתאם להסכם הקואליציוני בין סיעת ישראל ביתנו לליכוד, נקבע כי החקיקה בעניין תושלם רק אם תהיה הסכמה בין ארגוני העצמאיים למשרד האוצר. בפועל, הסכמה כזאת נראית עוד רחוקה: משרד האוצר דורש כי העצמאיים יפרישו לביטוח הלאומי 1.25% מהכנסותיהם עבור "הלוקסוס" של דמי האבטלה, זאת למרות שהשכירים במשק מפרישים 0.25% בלבד עבור ענף האבטלה.

נשיא לשכת ארגוני העצמאיים (לה"ב), עו"ד יהודה טלמון, הבהיר כי "העצמאים לא יסכימו לשלם ולו פרומיל יותר מהשכירים על ביטוח אבטלה". טלמון ציין כי על פי בדיקה שערך ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של לה"ב, עולה כי אפילו אם העצמאיים יפרישו 0.23% בלבד, ענף ביטוח האבטלה במוסד לביטוח לאומי לא יהיה עוד גירעוני.

מסיבה זאת, מבהיר טלמון, ההחלטה להחיל דין רציפות על הצעת החוק תוך כדי התניית הדבר בהסכמת משרד האוצר שדורש הפרשה גבוהה מצד המעסיקים, היא "בזבוז זמן ואחיזת עיניים".