בקשה לתביעה ייצוגית נגד גוגל: מחייבת קישורים ממומנים לפי כניסות חוזרות

לביהמ"ש המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של 104 מיליון שקל נגד חברת גוגל, בטענה לחיוב יתר של לקוחותיה בתוכנית הפרסום GOOGLE ADWORDS. לפי תוכנית זו, לקוחות גוגל משלמים לחברה עבור כל הקלקה על קישור ממומן לאתריהן, בשיטת PPC (PAY PER CLICK).

המבקש, יוני כהנא, בעל עסק למתן שירותי ייעוץ בתחום אבטחת מידע, טוען כי התקשר עם גוגל בהסכם לעשות שימוש במערכת GOOGLE ADWORDS, במסגרתה רכש מגוגל מילות מפתח מסוימות כדי שאלו יופיעו בשאילתות חיפוש במנוע של גוגל, ויובילו לידי פרסום עסקו.

לטענתו, שיטת התשלום הנהוגה נמדדת על-פי מספר ההקלקות, וגובה החיוב של המפרסם לגוגל מחושב לפי תעריף מוגדר וקבוע מראש עבור קליק שבוצע על הקישור הממומן של בעל העסק, מוכפל במספר ההקלקות.

כהנא טוען, כי הוא הסתמך על כך שהוא ישלם רק כאשר לקוח חדש לוחץ על הקישור ונכנס לאתרו, אלא שלתדהמתו גילה כי חויב עבור מספר כניסות הגבוה בעשרות אחוזים ממספר הלקוחות שנכנסו, וזאת משום שגוגל מנתה גם הקשות חוזרות של אותו גולש.

לטענת התובע, היה על גוגל לציין בפניו מראש כי היא מחייבת לפי שיטה זו. התובע מעריך את נזקי לקוחות גוגל בתוכנית הפרסום GOOGLE ADWORDS בגין חיובי היתר בסך של 103.6 מיליון שקל, ומבקש מבית המשפט לחייב את גוגל בהשבת הסכומים הללו ולהצהיר על תניות הסכם הפרסום נשוא התביעה כתנאים מקפחים ובטלים.

טרם נתקבלה תגובתה של גוגל. (ת.א 1773/09).