השופט אדמונד לוי: "לא מבין איך הרב הדורס לא הורשע"

שופט ביהמ"ש העליון אמר את הדברים בדיון בערעור המדינה על פסק דינו של השופט המחוזי משה דרורי, שזיכה רב שדרס קופאית בחניון והפקיר אותה, זאת כדי לא לפגוע במינויו לדיין בבית הדין הרבני

"קראתי את ההחלטה, ושבתי וקראתי את ההחלטה - ולא הבנתי איך לא מורשע אדם כזה. זה לא מתקבל על הדעת" - כך אמר היום (ב') שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, בדיון בערעור המדינה על פסק דינו של השופט המחוזי משה דרורי, בפרשת האברך והקופאית שנחשפה ב"גלובס" בספטמבר שעבר.

בדיון התברר כי לפני חודש וחצי נתפס האברך, ששמו טרם הותר לפרסום, כשהוא נוהג בעת פסילת רישיון ובלי חגורת בטיחות. בדיון הסתמן כי השופטים צפויים לקבל את הערעור, להרשיע את האברך ולהתיר את פרסום שמו. ייתכן כי אף יחמירו בעונשו, אם כי הוא כבר ריצה את 180 שעות העבודה לתועלת הציבור שנגזרו עליו במחוזי.

כזכור, בית המשפט המחוזי נמנע מלהרשיע רב כבן 26, שאת שמו אף אסר לפרסם, שפגע עם רכבו בקופאית חניון במהלך ויכוח עימה, ונמנע מלהגיש לה סיוע אחרי שנפגעה, וזאת כדי שלא לפגוע באפשרותו להתמנות כדיין בבית הדין הרבני.

בפסק דין בן כ-300 עמודים נמנע השופט משה דרורי מהרשעתו של האברך בעבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והפקרה לאחר פגיעה, ולמרות התנגדות הפרקליטות אימץ את המלצת שירות המבחן, וגזר עליו 180 שעות עבודה לתועלת הציבור.

האברך ביקש לצאת מחניון השוקניון ברחוב אגריפס בירושלים, וכשרצה לשלם גילה כי נעלם ארנקו. בינו לבין הקופאית התפתח ויכוח, במהלכו החל הנאשם בנסיעה ופגע בה עם פגוש הרכב, והיא נפלה על מכסה המנוע. האברך המשיך בנסיעה במשך כ-20 מטר, כשהקופאית נאחזת במכסה המנוע כדי שלא ליפול. ביציאה מהחניון היא נפלה ונחבלה בראשה. האברך עזב את המקום, מבלי שהגיש לה כל עזרה.

השופט דרורי ציין כי הנאשם עומד בכל התנאים לאי-הרשעה, למעט חומרת העבירה, אולם גם בעבירות חמורות יותר, כגון סמים ואונס, נפסק כי בנסיבות מיוחדות ניתן להימנע מהרשעה.

במשפט התנצל הנאשם בפני הקופאית שהעידה. השופט דרורי, שדחף למהלך, ייחס לו משמעות רבה בהחלטתו. "בקשת הסליחה, והיענותה באומרה כי היא 'סולחת לו כמו האל', הוא בעיניי רגע ייחודי, אפוף הוד ושגב, ומעטים כמותו היו באולמות בית המשפט. 40 שנה, כמתמחה, עורך דין ושופט, הייתי שעות רבות בבתי משפט. חוויה כזו של דינמיקה בין נאשם למתלוננת שהסתיימה בקתרזיס של סליחה היא היחידה בחיי. עד היום, כאשר אני נזכר בה, אני נפעם מחדש".

דרורי ציין כי "אם ימונה הנאשם לדיין, בטוחני כי יזכור בכל פעם, לפני שהוא שולח אדם למאסר, כיצד חש כנאשם". הוא פסל את רישיון הנהיגה שלו למשך 4 שנים, רכבו חולט לטובת המדינה, והוא חוייב לפצות את הקופאית ב-10,000 שקל - סכום שאת רובו שילם רק אמש (א').

בנובמבר שעבר פורסם לראשונה ב"גלובס" כי המדינה ערערה על אי-הרשעתו של האברך. באחרונה שבה ועוררה הפרשה סערה, לאחר ששלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים הציגו את מועמדותו של דרורי לעליון. אחד מהם, השר גלעד ארדן, חזר בו בשל הסערה, ולפיכך המועמדות הוסרה.

היום דנו השופטים לוי, עדנה ארבל ויורם דנציגר בערעור. "אין לנו כוונה לעסוק בתיק הזה יותר מהסוגיה המשפטית", הדגיש לוי בפתיחת הדיון.

נציג המדינה, עו"ד מיכאל קרשן, טען כי השופט דרורי "לא העריך נכון את האירוע. מפסק דינו עולה כי מדובר באירוע קל ערך באופן יחסי והמתלוננת לא ממש נפגעה. זו טעות יסודית שיורדת לשורש העניין. המתלוננת נפגעה במקום שניתן היה להושיט עזרה על-ידי אנשים אחרים". הוא הציע לשופטים לצפות בסרט המתעד את האירוע.

קרשן אף קבל על ה"אקטיביזם המוגזם" של דרורי. "בית המשפט ירד לזירה וניסה לעשות גישור שאנחנו חושבים שהוא היה מהלך קרוב לכפייה. זה לא תפקידו של בית המשפט, זה לא המקום הנכון לעשות קירוב לבבות. לבית המשפט יש תפקיד חשוב, אבל מה שנעשה כאן הוא מוגזם, וההערות של התערות המתלוננת בחברה היו מיותרות".

השופט לוי ביקש מסניגורו של האברך, עו"ד בועז קניג, להסביר מהו המקרה המיוחד כאן המצדיק סטייה מההלכות של העליון. קניג ציין את חרטת הנאשם שאמר בשעתו: "זו מעידה חד-פעמית שהיתה לי, יום שחור מבחינתי". אבל השופט לוי קטע אותו: "זה אירוע חריג בחיי, מעולם לא שמעתי על זה עד היום. כשאדם מבקש לצאת מהחניון ואומרים לו 'תשלם', הוא מעלה את השומר על מכסה המנוע". לבסוף הודה קניג: "אין מקרה של הפקרה לאחר פגיעה שמצאתי שהסתיים באי-הרשעה".

לוי תהה כיצד ניתן למנוע מהוועדה למינוי דיינים את המידע אודות הפרשה. "הוגשה בפנינו הודעה של אדם שעשה מעשה חמור. אם הוא היה רוצה להתחרט, הוא היה מתחרט כבר בהודעתו במשטרה. אז אולי הייתי מוכן לשקול את מינויו כדיין. האם בגלל הפוטנציאל לדיינות מפלים אותו לטובה לעומת אזולאי או לוי או כל אחד אחר?" (ע"פ 9150/08).