כיצד להשיג את הקידום המיוחל

בתחום הקריירה, כדי להשיג קידום חייבים להיות אקטיביים, להפגין מצוינות ולשמור על יחסי אנוש טובים / יעל מהודר

רבים, כמעט כולם בעצם, רוצים להתקדם בעבודה לתפקידי ניהול או תפקידים בכירים אחרים, אבל איך עושים זאת? בהפגנת מצוינות, התנדבות למשימות, טיפוח קשרים טובים עם המנהל ושמירה על יחסי אנוש תקינים עם העמיתים לעבודה - ארבעת עקרונות הברזל להשגת קידום.

הפגנת מצוינות בעבודה

הבסיס לכל התקדמות בעבודה הוא הפגנת מצוינות. אם ברצונכם להתקדם, עליכם לעשות כמיטב יכולתכם עכשיו, ולא להסתמך על הצלחות העבר. ההווה הוא הזמן המתאים להכנה לעתיד.

הצטיינות בעבודה לא תקדם אתכם אם אף אחד לא יידע על כך. אל תפעלו מאחורי הקלעים, וודאו שמעשיכם ייראו, והקפידו שגם מנהלים מצוותים אחרים ידעו על הצלחותיכם. אלו האנשים שיכולים לקדם אתכם. שווקו את עצמכם, אך לא בבוטות, בצעו את המשימות המוטלות עליכם בהתלהבות ניכרת והיו גאים בהישגיכם, מבלי להיות שחצנים.

חשוב מאד שהמנהלים בחברה ידעו כי יש לכם את הידע והכישורים הנדרשים לתפקיד שאליו אתם רוצים להתקדם. כמובן שכדי לעשות זאת עליכם לדאוג שהידע הרלוונטי יהיה ברשותכם. בהקשר זה, חיוני לתקן טעות נפוצה. אנשים רבים חושבים, שאם ירחיבו את ידיעותיהם בנושאים הקשורים לתפקידם הנוכחי, הם יזכו לקידום. הדבר אינו כך, מתכנת שרוצה להיות מנהל, צריך לפתח את יכולת הניהול שלו, במקום ללמוד שפות תכנות נוספות.

עשו יותר מהנדרש מכם

כדי לבלוט בשטח, לא די להצטיין במשימותיכם השגרתיות. עליכם לעשות יותר מהמוטל עליכם, ולהפגין מעורבות מירבית בחיי הארגון. לא נקרות בדרככם הזדמנויות לעשות יותר מהנדרש? פנו למנהלכם ובקשו תחומי אחריות נוספים. קחו על עצמכם משימות נוספות, בתוך הצוות ומחוצה לו, גם מבלי שיבקשו או ידרשו זאת מכם, והגישו עזרה לכל מי שפונה אליכם עמיתים ומנהלים.

התמקדו במשימות ההולמות את שאיפותיכם לעתיד, ושיאפשרו לכם להפגין את הכישורים המתאימים לתפקיד המבוקש. למשל, איש צוות בחברה המשיקה מוצר חדש, יזהה את הצורך בקידום המוצר והכנסתו לשוק. אם הוא רוצה להפגין את יכולותיו בהובלת אנשים הוא יכול להציע להנהלת החברה להפיק אירוע שיווקי, שיהיה באחריותו. לחלופין, אם הוא מעדיף להפגין את יכולות הרישות החברתי שלו, הוא יכול להציע את שירותיו כמקדם המוצר ברשת.

בכל מקרה, חשוב שהמשימות הנוספות יהיו מאתגרות - הצלחה באתגרים היא הזדמנות פז להפגין מצוינות.

שימרו על קשר טוב עם המנהל

מובן מאליו, שמי ששואף לקידום חייב לשמור על יחסים טובים עם המנהל. בנוסף לכך, חשוב שמנהלכם ידע על שאיפותיכם ותקוותיכם המקצועיות. לעתים, עובדים אינם מתקדמים, רק בגלל שמנהליהם אינם מודעים לכך, שברצונם להגיע לתפקיד ניהולי.

הדרך הטובה ביותר להבטיח שהמנהל ידע כי ברצונכם ליטול אחריות נוספת, היא פשוט לשוחח עימו על כך. בשיחה כזאת חשוב, מצד אחד, לא לתבוע קידום באגרסיביות. מצד שני אסור להתבייש ולהצטנע יתר על המידה. אתם יכולים, למשל, לשבור את הקרח, באמצעות הומור ולומר למנהל "אז מה אני צריך לעשות כדי לקבל קידום?". הפגנת האמביציה תשמח ותרשים את המנהל, וחשיפת מטרותיכם ושאיפותיכם עשויה לייצר אצלו מחויבות כלפיכם, ולהעלות את הסיכוי שלכם להיות הבאים בתור לקידום.

אם לאחר זמן, אתם חשים שהמסר לא נקלט, בקשו לשוחח עם המנהל, והעלו בפניו שוב את בקשתכם. הפעם, בררו מה נדרש מכם לעשות.

יחסי אנוש תקינים עם העמיתים לעבודה

חשוב לשמור על יחסי אנוש טובים לא רק עם המנהל, אלא גם עם עמיתיכם לעבודה. זכרו, כישורים חברתיים טובים הן בגדר הכרח למנהל מוצלח, ולכן, עובד שיחסי האנוש שלו לקויים, לא יזכה לקידום. הקשרים החברתיים זקוקים לתחזוקה מתמדת - היו אוזן קשבת עבור הסובבים אתכם, הגישו יד לעזרה ולשיתוף פעולה בעניינים המקצועיים, וטפחו יחסי אמון. אם תדגישו את שייכותכם לצוות, בכך שתחלקו עם חבריכם הצלחות ותימנעו מלהצביע על כישלונותיהם של אחרים, תצברו מוניטין חיובי ותמזערו את מספר אויביכם.

בהקשר זה, חשוב מאד להיות מודע לאופן שבו אנשים אחרים תופסים את ההתנהגות שלכם. אל תתביישו לבקש מחבריכם לצוות, שיספקו לכם משוב ביחס להתנהגותכם. מהפידבקים תלמדו אלו נקודות אתם נדרשים לחזק, ומה טעון שיפור.

לסיכום, כדי להתקדם בקריירה צריך לעבוד בשני ערוצים מקבילים - מקצועי וחברתי. בערוץ המקצועי יש להפגין מצוינות ומחויבות, ובערוץ החברתי יש לשמור על יחסי אנוש טובים עם העמיתים לעבודה ולטפח קשרים עם ההנהלה. פעולה נכונה בשני המישורים היא הדרך הסלולה לקידום מקצועי.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.