להיכנס לעבודה חדשה ברגל ימין

כללי ההתנהגות בתחילת הדרך, מהכניסה במפתן הדלת והלאה - ראש פתוח, נכונות ללמוד, הכרת המנהל ויצירת קשרים חברתיים / יעל מהודר

כל ההתחלות קשות בית חדש, מקום לימודים חדש או, במקרה שלנו - סביבת עבודה חדשה ולא מוכרת. כדי לעבור בהצלחה את הימים הראשונים במקום העבודה החדש יש ללמוד מספר כללי התנהגות.

ראש פתוח

יתכן שיש לכם ידע נרחב, ונסיון מקצועי עשיר, שאתם משתוקקים להפגין. חכו וקחו צעד אחורה. לכל חברה תרבות ארגונית ייחודית משלה כללי ההתנהגות, שיטות העבודה, השפה וסגנון היחסים החברתיים משתנים ממקום למקום, ולעתים אף מצוות לצוות. לכן, הטו אוזן והיו פתוחים ללמוד ולהבין את התרבות הארגונית של מקום העבודה החדש לפני שאתם קופצים למים.

אין זה אומר שעליכם להיות פסיביים. לרושם הראשוני שתפגינו תהיה השפעה רבה על תדמיתכם בארגון: חשוב לחייך ולהפגין חיוניות ויצרנות כבר בתחילת הדרך. אולם יש לעשות זאת באופן המכבד את ניסיונם של העובדים הוותיקים במקום, ולשדר רצון להשתלב בארגון בהתאם לנורמות הנהוגות בו.

למשל, בזמן הדרכה על ידי עובד ותיק מכם, הקשיבו ונסו להבין לעומק את ההבדלים בין מקום העבודה החדש לחברה הקודמת שעבדתם בה. לאחר מכן, אמרו למדריך "בחברה הקודמת שעבדתי בה עשיתי זאת באופן כזה... ואני מבין שכאן יש לעשות זאת בצורה כזאת...". כך תפגינו רצון ללמוד, וקבלת דרך העבודה השונה בחברה החדשה. בנוסף לכך, העובד הוותיק יבין שנדרש לכם זמן מה להסתגל לכללי הפעולה החדשים.

לא הביישן למד

תקופת ההסתגלות המקצועית מצריכה סבלנות גם מצדכם וגם מצד העובדים הוותיקים. היא יכולה להימשך שבועות, חודשים, ויותר. הבעיה היא שעובדים חדשים לא תמיד מרגישים בנוח לשאול שאלות, מחשש שייראו כמי שאינם מבינים כיצד לפעול וכמי שמפריעים ליתר העובדים במשימותיהם. הדבר נכון במיוחד בארגונים שעובדיהם נתונים ללחצי זמן.

יש לזכור שפערי ידע הם בעיה חמורה יותר מהפרעה נקודתית. אלו יאריכו את משך תקופת כניסתכם לעניינים ויפגעו בהישגיכם. לכן, בהתאם לנסיבות, התעניינו ושאלו שאלות כשאתם זקוקים לעזרה מקצועית.

אם, לדוגמה, אתם זקוקים לעזרה מעובד מסוים, אבל הוא עסוק מכדי לעזור לכם, פנו אליו והתעניינו מי מהעובדים האחרים יוכל לעזור במקומו. אם הוא יפנה אתכם לאדם אחר שיוכל לעזור, מה טוב, ואם יציע את עצמו בכל זאת, הודו לו וקבלו את הצעתו. בכל מקרה תשיגו - מטרה כפולה - תקבלו את העזרה שלה אתם זקוקים, ותפגינו רגישות והתחשבות.

ללכת שבי אחריו

הכרת ההבדלים בין מקומות העבודה השונים מקבלת משנה חשיבות כאשר מדובר במנהל. לכל מנהל דרכי תקשורת ופעולה משלו. מנהל אחד מעדיף תקשורת כתובה, בעוד שאחר יכול להתגלות כמי שאינו עוקב באופן שוטף אחרי הדואר האלקטרוני שלו. פניות במייל למנהל כזה יעכבו תהליכים ויגרמו לקצר תקשורתי ביניכם. לכן, הכירו ולימדו מהם דרכי הפעולה המאפיינות אותו.

בנוסף, נסו לדעת מהן ציפיות המנהל מכם. אם הוא אינו קובע פגישה לצורך הגדרת תפקידכם, בקשו ממנו לשבת עמכם ולדבר על הנושא. בשיחה זו הביעו רצון לדעת מהן משימותיכם, באילו לוחות זמנים עליכם לעמוד, מה הממשקים ביניכם ליתר העובדים, ומהן הציפיות שלו.

במקביל, זהו את העובדים הנוספים המוסמכים להטיל עליכם משימות, והימנעו מלהיענות לעובדים המנצלים את מעמדכם כטירונים בחברה ומנסים להנחית עליכם משימות, מבלי שתהיה להם הסמכות לכך. הדבר עלול לפגוע בעבודה החשובה הנדרשת מכם.

לסיכום: לא לשכוח גם חברה ופנאי

עובדים חדשים נוטים באופן טבעי לעבוד שעות רבות ורצופות ללא הפסקה. זאת, כדי להיכנס לעניינים, להגיע להישגים ולהוכיח את עצמם. אבל בשנים האחרונות, גם מנהלים מתחילים להבין את החשיבות של איזון נכון בין עבודה לפנאי. אל תוותרו על ההפסקות הנהוגות בארגון - ארוחות צהריים משותפות או שיחות מסדרון אחדות במהלך היום יכולות להיות מקור ליצירת קשרים חברתיים, ובמקביל למנוחה ולהתארגנות לקראת המשך יום העבודה.

הקדשת זמן ליצירת קשרים חברתיים חשובה במיוחד במקום עבודה חדש, שכן עבודה חדשה משמעה גם קבוצה חברתית חדשה, ותחושת שייכות חברתית תשפיע לטובה על הצד המקצועי בעבודתכם. אמנם הקבלה לקהילת העובדים החדשה אינה מתרחשת בין רגע, אבל במשך הזמן תרגישו נוח יותר במחיצת עמיתיכם החדשים, ותוכלו לומר בלב שלם שהם "חבריכם לעבודה" אולי אפילו חברים ממש.

בהצלחה!


יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.