ההודים מתעקשים: חתמנו על חוזה עם כי"ל ב-460 ד' לטון

מנכ"ל IFFCO חוזר היום על הדברים שאמר, ומדגיש: הודו לא תשלם יותר מ-460 דולר לטון אשלג ■ כי"ל: "לא חתמנו על חוזה בהודו" ■ גורמים בשוק ל"גלובס": גם אם זה נכון, המחיר הנמוך כבר מגולם בשוק

האם כי"ל סגרה חוזה אשלג עם הודו במחיר נמוך של 460 דולר לטון? אתמול (ב') אמר מנכ"ל יבואנית האשלג ההודית IFFCO, כי החברה חתמה על חוזי אשלג עם כי"ל, BPC (תאגיד האשלג הרוסי) ו-APC (יצרנית אשלג ערבית), במחיר של 460 דולר לטון. בכי"ל הכחישו את הדברים, אולם היום חוזר מנכ"ל IFFCO על דבריו בשיחה טלפונית עם סוכנות בלומברג. הוא העריך שיצרניות אשלג אחרות יחתמו עם הודו על חוזי אשלג במחיר דומה, והדגיש כי הודו לא תשלם מחיר גבוה מ-460 דולר לטון.

גם היום כי"ל מכחישה בפני "גלובס" את קיומו של החוזה, ובחברה מסרבים לדבר על ההתרחשויות האחרונות בשוק האשלג, כולל על החוזה של סילביניט והשלכותיו על השוק. "כפי שהגיבה אתמול, החברה לא חתמה על חוזה בהודו", נמסר מכי"ל. "החברה אינה נוהגת להתייחס למגעים עם לקוחותיה".

כזכור, בסוף השבוע נודע כי סילביניט הרוסית חתמה על חוזה אשלג שנתי עם הודו במחיר של 460 ד' לטון, מחיר הנמוך ב-25% מזה של השנה שעברה. לפי ההערכות בשוק, כי"ל מעוניינת למכור להודו 850 אלף טון אשלג, ומחיר של 460 דולר לטון נחשב נמוך ויפגע ברווחי החברה.

עם זאת, גורמים בשוק ההון אומרים היום ל"גלובס", כי גם אם כי"ל אכן תודיע על חוזה עם הודו במחיר של 460 דולר לטון, הפגיעה במניה תהיה מינורית כיוון שהמחיר כבר מגולם ברובו בשוק. כמו כן, גם מחיר של 460 דולר לטון כי"ל תמשיך להרוויח, שכן עלויות הייצור שלה מסתכמו בכ-150 דולר לטון.

"השוק לא שולל על הסף את האפשרות שהמחירים יהיו מתחת ל-500 דולר וזה מגולם בצורה די מלאה", אומר אנליסט באחד מבתי ההשקעות המובילים, אשר מסקר את כי"ל. "עם פרסום דבריו של המנכ"ל אתמול ירדו מניות פוטאש ומוזאיק בכ-3%, אך הירידות התמתנו לאחר מכן. משקיעי פוטאש ומוזאיק הם די מתוחכמים ואם המניות לא הגיבו בירידות חדות אמש אז כנראה שהסיפור כבר מגולם. ייתכן גם שהנהלות החברות הללו דיברו עם משקיעים מוסדיים ושיגרו מסרי הרגעה".

החשש העיקרי כיום בשוק הוא מפני הבאות, כלומר מהסינים. לאחר סגירת החוזה עם הודו, הסכם דומה עם סין יהיה במרחק של שבועות ספורים, ובשוק חוששים שהסינים ילחצו עוד יותר על יצרניות האשלג ויורידו את המחירים מתחת ל-460 דולר לטון.

חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר של מריל לינץ' בישראל, ממליץ לקנות את מניית כי"ל ומעניק לה מחיר יעד של 52 שקלים למניה, הגבוה בכ-44% ממחיר השוק. לדבריו, שווי המניה בשוק נמוך ומשקף מחיר של 300 דולר לטון אשלג עד סוף השנה. במילים אחרות, גם אם מחירי האשלג יורדים בחדות לרמה של 460 דולר לטון, הירידות במניה הגיעו למיצוי.