מנכ"ל סינופסיס: "שוק השבבים ישוב לצמוח, אך בקצב נמוך"

ד"ר ארט דה-ג'יאס, שייסד לפני 24 שנה את חברת התוכנה שמספקת כלי תכנון לשבבים ומוצרי אלקטרוניקה (EDA), בביקורו בישראל: "המיזוגים והרכישות הגדולים בתחום שלנו עוד יתרחשו; חברה שתזרים המזומנים שלה שלילי נמצאת כעת בצרות"

בתעשיית השבבים מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה. לפני כחודש העריכו בחברת המחקר גרטנר כי ההכנסות של החברות המרכיבות את תעשיית השבבים ירדו השנה ב-22%, ירידה משמעותית, אך ההערכות הן שהגענו לתחתית.

"אם לא יהיו אתגרים כלכליים אחרים, תהיה השנה ירידה של 20%-25% לעומת השנתיים האחרונות, ואז התייצבות וחזרה איטית", כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ד"ר ארט דה-ג'יאס, מנכ"ל חברת Synopsys, בביקור שערך בישראל.

זהו איננו המשבר הראשון עבור דה-ג'יאס, וכנראה שגם לא האחרון. כמי שהקים לפני 24 שנים את סינופסיס, חברת התוכנה שמספקת כלי תכנון לשבבים ומוצרי אלקטרוניקה (EDA), הוא חווה את מחזורי הגאות והשפל של תעשיית השבבים בשלושת העשורים האחרונים.

"נמל בטוח בסערה"

סינופסיס הצליחה לשרוד בתקופה הזו, והוא ממשיך להוביל אותה כיו"ר וכמנכ"ל מהרגע שנוסדה - שני דברים שאינם טריוויאליים בתעשייה הזו. שווי השוק של החברה הוא 2.7 מיליארד דולר ואת הרבעון השני של 2009 (פיסקלי) היא סיימה מכירות של כ-340 מיליון דולר ורווח נקי של 49 מיליון דולר.

ההיסטוריה של חברות ה-EDA מתחילה לפני כ-30 שנה, כאשר חברות האלקטרוניקה הגדולות החלו לתכנן את המעגלים האלקטרוניים באמצעות כלי תוכנה של ספקים חיצוניים בכדי להתמודד עם המורכבות הגדלה של התכנון. בין החברות הראשונות שקמו הייתה דייזי של אריה פינגולד (ב-1981) ודה-ג'יאס הקים את סינופסיס שנים ספורות לאחר מכן, כשהוביל ספין-אוף לחטיבת תכנון השבבים של ג'נרל אלקטריק.

למרות שהוא מעריך כי יתרחש שיפור, דה-גוס טוען כי שיעורי הצמיחה בעתיד לא יהיו דומים לאלה שאפיינו שנים עברו. "אני עוקב אחרי שוק השבבים כבר 40 שנה, ומזהה ירידה בשיעורי הצמיחה לאורך הזמן. הקצב הזה מביא את תעשיית השבבים להכרה כי היא חייבת להתייעל, ועל-כן, יהיו בקרוב מיזוגים ורכישות בהיקפים גדולים. מי שאין לו תזרים חיובי או שיש לו חוב שהוא גבוה מהמזומנים שבידיו - נמצא בצרות".

מצבה של סינופסיס, עם 900 מיליון דולר בקופה, ללא חוב, ועם רמת הכנסות די יציבה - כונה באחרונה על-ידי בנק ההשקעות RBC כ"נמל בטוח לזמן סערה". "התעשייה שלנו הייתה תחת לחץ עוד לפני שהמצב הכלכלי הפך לקשה", הוא קובע, "אין היום חברות רבות שיכולות להשקיע את מה שצריך בכדי להתקדם בפיתוח שנדרש והלקוחות, מצידם, מחפשים חברה יציבה שיכולה לספק את כל הפתרונות".

סינופסיס, שמשקיעה כ-30% מהכנסותיה במו"פ - 380 מיליון דולר בשנה שעברה - עושה מאמצים בשנים האחרונות לספק חבילת פתרונות בהתאם לגישה של דה-ג'יאס, כי השינוי בתעשייה מיתרגם גם למעבר מכלי תוכנה בודדים לפתרונות כוללים, ומתוכנה לחבילות משולבות של תוכנה, קניין רוחני ושירותים.

"לא ישן טוב"

"מה שאנחנו רואים היום בשוק התכנון אלו הכוחות הגדולים של השינוי הזה", הוא אומר ובכך מתייחס לדרמה שהתרחשה בעולם ה-EDA לפני כשנה, כאשר שתי המתחרות הגדולות של סינופסיס - קיידנס, שרכשה בעבר את וריסיטי הישראלית תמורת 280 מיליון דולר, ומנטור גרפיקס - עמדו בפני מיזוג.

באמצע השנה שעברה הגישה קיידנס הצעה לרכישת מנטור ב-1.6 מיליארד דולר - כמעט פי שלושה לעומת שווי השוק שלה כיום (כ-580 מיליון דולר).

המהלך, שהיה נראה כשינוי של יחסי הכוחות, התברר כפיאסקו. הדירקטוריון של מנטור סירב להצעה בגלל המחיר הנמוך וקיידנס חזרה בה קיידנס מההצעה.

באוקטובר שעבר קיידנס נכנסה לסחרור חשבונאי, והמהלך הוביל גם להתפטרות הנהלת החברה.

"אני לעולם איני ישן טוב בלילה, כי אני פרנואיד מכל הדברים הרעים שיכולים לקרות לנו", אומר דה-ג'יאס בתשובה לשאלה כיצד הרגיש כאשר נודע לו ששני המתחרים הגדולים שלו עשויים להתמזג, "ההשתלטות העוינת הזו הייתה מוזרה, במיוחד הביצוע שלה. אבל זו דוגמה ללחץ שיש בתעשייה שלנו שהיא עתירה במיזוגים וברכישות".