כך עבד הקמפיין שהביא למעונות היום של נעמת 50 מ' ש'

זאת לצד תוספת שנתית של 320 מיליון שקלים שתינתן למעונות, למשפחתונים ולצהרונים מדי שנה, החל בספטמבר 2010 ■ מדובר בתוספת של כמעט 50% לתקציב הקיים, שמסתכם בכ-700 מיליון שקלים בשנה

מעונות היום שבפיקוח משרד התמ"ת הם המרוויחים הגדולים מ"חוק המטפלות", שאושר השבוע בכנסת. 50 מיליון שקלים התחייב משרד האוצר להקצות לטובת בניית מעונות יום חדשים. לצד תוספת שנתית של 320 מיליון שקלים שתינתן למעונות, למשפחתונים ולצהרונים מדי שנה, החל בספטמבר 2010. מדובר בתוספת של כמעט 50% לתקציב הקיים, שמסתכם בכ-700 מיליון שקלים בשנה.

יו"ר נעמת, עו"ד טליה לבני, שדיברה על חוק חינוך חינם לגיל הרך עוד בנאום כניסתה לתפקיד ב-2002, ושזכתה תמיד ליחס של פנטזיונרית, יכולה להיות מרוצה. זה עדיין לא יהיה בחינם, אמנם, אבל להערכתה המהלך יסבסד 80% משכר הלימוד - שנע בטווח שבין 400 ל-1,800 שקלים בחודש, בהתאם לתלושי המשכורת שמציגה המשפחה.

למשרד האוצר השתלם לאמץ את ההצעה שקידמה נעמת, משום שפסיקתו של בית המשפט (בעניין דרישתה של ורד פרי, שהניעה את המהלך כולו) להכיר בהוצאות הטיפול בילדים לצורכי מס, הייתה עולה לו הרבה יותר. "ועדיין", טוענת לבני, "זה לא היה מובן מאליו שנצליח. בכל הפעמים הקודמות שדחפנו את הנושא, גם אחרי פסיקת ורד פרי, לא הצלחנו להזיז דברים באוצר. הם חיפשו פתרונות טכניים של נקודות זיכוי, ולא התייחסו ברצינות להצעה שלנו, שעוזרת ל-75% מהנשים שפסיקת פרי מתעלמת מהן, כי הן לא מגיעות לסף המס".

אז מה השתנה אצל האוצר הפעם?

"קמפיין הניו מדיה שעשינו יצר מעורבות. פתאום זה לא רק ארגוני הנשים, אלא הציבור כולו שנרתם. הקמנו בלוג למאבק במשרד האוצר, שנקרא women at work. אנשים שלחו בעזרתו מיילים לחברי ועדת הכספים ולמנכ"ל משרד האוצר. אפילו באוצר אמרו לי, 'הקמפיין שלכם מאוד עבד, אבל או שיורים או שמדברים. בואו נדבר'. במדיה המסורתית כמעט שלא השתמשנו. פרסמנו רק שלוש מודעות עם הפניה לבלוג".

הבלוג היה חלק מהקמפיין שניהלו עבור נעמת משרד בן-חורין אלכסנדרוביץ' וחברת הניו מדיהRefresh . לדברי טל אלכסנדרוביץ'-שגב, היועצת האסטרטגית של הקמפיין, עשרות אלפי גולשים נכנסו אליו בעשרת הימים שבהם פעל. לצדו נעשה שימוש יעיל ברשתות החברתיות:

בכרטיס שנפתח לצורך העניין בפייסבוק הצטרפו 1,100 חברים. אחד מחברי פייסבוק, קובי שטח, ראיין את לבני בעמוד שלו ועורר הדים; בלוגריות שהן אימהות לילדים הפיצו את הבשורה אצלן; וסרטון בהגשת עינת שרוף ורון קופמן רץ ביוטיוב, ומצא את מקומו גם בתוכניות האקטואליה בערוץ 2.

ההנחה הייתה שקהל היעד, אימהות צעירות לילדים, מבקרות הרבה ברשת במהלך היום, ולכן הפנייה לגולשים נעשתה בלשון נקבה. לדברי אלכסנדרוביץ'-שגב, "בתוך שעות קיבלנו עשרות תגובות מגברים ששאלו למה לא פונים גם אליהם, והבנו שזה עובד".

לבני מסרבת לחשוף את עלות הקמפיין: "אני יכולה רק לומר שהוא זול, בטח בהשוואה לקמפיין במדיה המסורתית. הוא עלה כמו שלוש-ארבע הפגנות".

וכאן אפילו לא צריך להזיע בשמש.

"הפגנות זה משהו שאת חייבת לעשות כדי להראות נוכחות. גם הלובינג בכנסת השפיע, אני לא אומרת. זה כלים שלובים. חייבים הכול". **