השר ארדן פועל לעשות סוף לניגודי העניינים בבדיקות הזיהום במפעלים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן פועל בעקבות תחקיר G ■ כיום מי שמבצע את בדיקות הפתע הן חברות פרטיות, שלעתים עובדות במקביל גם בשביל המפעלים

בכמחצית מהמפעלים שבדק המשרד להגנת הסביבה נמצאה רמת זיהום החורגת מהמותר - כך התברר בשבוע שעבר, כשהתפרסם דוח בדיקות הפתע השנתי של המשרד. עובדה מדאיגה זו מתקשרת לתחקיר שפורסם כאן לפני כחודשיים, ושבו נחשף מי מבצע את בדיקות הפתע האלה: חברות פרטיות, שלעתים עובדות במקביל גם בשביל המפעלים - מה שמייצר ניגודי עניינים.

השר הנוכחי, גלעד ארדן, שנכנס לתפקידו זמן קצר לפני פרסום התחקיר, עושה קולות של שינוי מדיניות. בסיור שערך לפני כחודש ברמת חובב, מתח ארדן ביקורת על אנשי משרדו ואמר כי הדרך שבה פועלת מועצת רמת חובב, שהחליטה דווקא להכשיר צוות בודקים משלה, היא הנכונה.

"אנחנו צריכים לשאוף לעצמאות בנושא", אמר ארדן השבוע ל-G. "המצב הנוכחי לא תקין, והוא נובע מהתנהלות האוצר, שהיא רעה חולה: האוצר לא רוצה לקלוט אנשים למשרדי הממשלה, וכל הזמן אומר למשרדים להתבסס על אאוטסורסינג. זו הבעיה העיקרית. נגעת בנקודה נכונה, והבעיה הזו עלולה להתרחב משמעותית כשחוק אוויר נקי ייכנס לתוקף, כשנצטרך לעקוב אחר כל מפעל ולוודא שהוא עומד בערכי הפליטה המותרים. נצטרך לפקח באופן שוטף על כל התעשייה. אם אסתמך רק על חברות חיצוניות, בלי יכולת פנימית לעשות בקרה על המפעל או על החברה הפרטית שבודקת אותו, זה יהיה מצב מסוכן".

אז מה אתם מתכוונים לעשות?

"בעקבות הכתבה שלך והלמידה שלי את הנושא, הנחיתי את היועצת המשפטית של המשרד להכניס סעיפים ברורים בהתקשרויות עם החברות למניעת ניגוד עניינים. אבל זה לא מספיק. אנחנו עושים עבודת מטה שתאפשר לנו להצטייד בציוד מעבדה מתאים ולבצע הכשרת עובדים, שיבצעו את הבדיקות ויבצעו בקרה על החברות שמבצעות בדיקות. זה יהיה פנימי, או באמצעות קליטת עובדים חדשים. זה כרגע בדיאלוג עם משרד האוצר".