המסחר בוול סטריט ננעל בעליות חדות בהובלת מדד הנאסד"ק שעלה ב-3.5%

גלובס tv הדאו ג'ונס רשם עלייה של 3.1% - העלייה הגבוהה ביותר מאז ה-9 באפריל ■ אינטל זינקה ב-7.2% לאחר שעקפה את התחזיות ■ פוטאש ואגריום זינקו ב-4.4% ו-3.5% לאור העלייה במחיר הסחורות

נתוני המאקרו והפורוטוקולים של ה'פד' מעידים על יציאה הדרגתית ומתונה מהמיתון אבל המשקיעים בוול סטריט חסרי סבלנות והובילו את המדדים המובילים בוול סטריט לעליות שערים חדות של מעל ל-3%.

מניות הטכנולוגיה בלטו לחיוב כשסיכמו יום מסחר שישי ברציפות של עליות. מדד הדאו ג'ונס ש-29 מהמניות המרכיבות אותו רשמו עליות שערים, רשם את העלייה היומית החדה ביותר מאז ה-9 באפריל. מנייה בולטת שריכזה היום עניין היא מניית חברת השבבים אינטל, שעקפה את התחזיות וסיפקה תחזית אופטימית להמשך השנה.

ה'פד' פירסם את הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה שלו, ובו הוא העלה את התחזיות לעלייה בתמ"ג. ב'פד' מעריכים כי המיתון נמצא לקראת סיום אך היציאה ממנו תהיה איטית ושיעור האבטלה יעמוד גם ב-2010 על כ-10%.

לאור חשיפת הפרוטוקולים, ממשיכים להעריך כי ה'פד' לא יעלה את הריבית בזמן הקרוב על מנת לאפשר למשק להתאושש בקצב מהיר יותר.

ובוושינגטון - יושבת ראש ה-FDIC, שילה בר, בתמיכתם של פקידי הפדרל ריזרב, קוראת לריסון היקף נטילת הסיכונים בקרב החברות הפיננסיות. ה-FDIC יציע עמלות ש"יסטרו על לחיין" של חברות האחזקה הבנקאיות הגדולות על פעילויות כמו סחר קנייני מלבד מתן הלוואות מסורתיות. מדובר ברעיון שהוא מעבר לתוכניות השינוי הרגולטורי הכולל של ממשלו על אובמה, במסגרתו יוקנו ל'פד' סמכויות להתאים את דרישות הנזילות והלימות ההון לחברות הפיננסיות הגדולות.

הטלת מגבלות על גודלן של חברות הפיננסים ועל טווח עיסוקיהן, כפי שמציעה בר, תהפוך מסורת רבת שנים שקידמה את ההשקפה לפיה כאשר תעשיות ספציפיות, או אזורים ספציפיים, בשפל - מוסדות גדולים עם פעילויות מגוונות הם חסינים יותר.

מדד הדאו ג'ונס עלה היום ב-3.1% ל-8,616.21 נק' ■ מדד ה-S&P 500 עלה ב-3% ל-932.68 נק' ■ מדד הנאסד"ק עלה ב-1,862.68 נק'.

זירת המאקרו

ב-15:30, שעון ישראל, פורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב שעלה בחודש יוני ב-0.7% - השיעור הגבוה מאז יולי 2008. זאת, לאחר עלייה של 0.1% במאי. ליבת המדד, המודדת את השינוי במחירים ללא מוצרי הדלקים והמזון, עלתה ב-0.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות ובהמשך לעלייה של 0.1% במאי.

במקביל, פורסם מדד הייצור של ה'פד' בניו יורק שהתכווץ בחודש יולי בשיעור הקטן ביותר מזה יותר משנה והגיע לרמה של (0.6-) נקודות בלבד לעומת (9.4-) נקודות בחודש שעבר. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של המדד מאז אפריל 2008. האנליסטים בשוק צפו כי המדד ירד החודש לרמה של (5-) נקודות.

מעט לפני פתיחת המסחר פורסם כי התפוקה התעשייתית לחודש יוני ירדה ב-1.2%, בהמשך לירידה של 1.1% במאי. זאת, לעומת צפי לירידה של 0.6%. מדד ניצולת הייצור ירד מעט מ-68.3% ל-68.2%. הציפיות דיברו על 67.9%.

לאחר ירידה של כ-2.8 מיליון חביות נפט דו"ח המלאים שפורסם ב-17:35 יורד החוזה על הנפט למסירה באוגוסט נסחרים בעלייה של 3.4% ל-61.54 דולר לחבית.

מניות בכותרות

מניות הדשנים מוזאיק , אגריום ופוטאש ריכזו עניין על רקע התנודתיות במחיר הסחורות. בית ההשקעות BMO הוריד את מחיר היעד לפוטאש ל-105 דולר למניה לעומת 155 דולר שנתן לה בסקירה קודמת. ההמלצה על המניה נותרה "תשואת יתר".

יצרנית המכוניות פורד ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי נתח השוק שלה בשוק האמריקני עלה ל-18% על חשבון היצרניות האמריקניות האחרות שנמצאות בהליכים של פשיטת רגל.

יצרנית השבבים הגדולה בעולם, אינטל עקפה אמש את תחזיות הרווח המוקדמות ב-10 סנט למניה. החברה דיווחה בסיום המסחר כי רווחיה המתואמים (NON GAAP) ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-18 סנט למניה לעומת תחזית כי תדווח על רווח של 8 סנט למניה. החברה העלתה את תחזיותיה לרבעון השלישי, כאשר היא צופה כעת כי הכנסותיה ברבעון זה יסתכמו ב-8.1-8.9 מיליארד דולר.

מגזר הטכנולוגיה בלט על רקע חדשות אלו - נציין את DELL ואת IBM .

אקסון מובייל ריכזה עניין על רקע עליית מחירי נפט.

שר האוצר האמריקני לשעבר, הנרי פולסון, אמר היום כי מעולם הממשל לא היה קרוב להדיח את הנהלת בנק אוף אמריקה , גם בשיא המשבר. קוריאה אינווסטמנטס, המשקיע השני בגודלו בבנק, אמר כי הוא מתכנן לשמור על הנתח שלו בבנק, בהיקף 800 מיליון דולר, מאחר שהוא צופה כי מניותיו יעלו כשהכלכלה תתאושש.

לקראת פרסום דו"חותיה של גוגל מחר, בבית ההשקעות אופנהיימר מנמיכים תחזיות רווח והכנסות בכ-2%, אך מעלים את מחיר היעד למניה מ-440 דולר ל-490 'דולר.

ישראליות מעבר לים

משקיעי יצרנית ציוד התקשורת אורכית ישמחו לגלות שלחברה יש לקוח חדש - חברת התקשרות המקסיקנית מטרונט (MetroNet). מטרונט תתקין את מוצר ה-CM-4000 של קוריג'נט, החברה הבת של אורכית, במטרה לשדרג את תשתיות התקשורת שלה. היקף העסקה לא נמסר, אך המשקיעים שולחים את המניה לעלייה של כ-10% בבורסה.

אלביט מערכות הודיעה כי זכתה בחוזה עם משרד הביטחון בהיקף של 55 מיליון דולר, במסגרתו תקים מרכז לאימון משימתי לטייסי קרב של חיל האוויר, שיאפשר להם להתאמן בטיסה מבצעית עם כוחות נוספים - אוויריים וקרקעיים. הפרויקט יכלול גם שירותי הדרכה ותחזוקה לתקופה של 15 שנים.

איתות שלילי לטבע - ועדה של הסנאט קבעה כי תקופת הבלעדיות לתרופות ביולוגיות תואר ל-12 שנים כשבתקופה זו לא תתאפשר כניסת תרופות ביוגנריות לשוק. לא מדובר בהחלטה סופית

פקידים פדרליים, החוקרים את מותו של מייקל ג'קסון, יצרו קשר עם , המייצרת גרסה גנרית של פרופופול, תרופת ההרדמה שנמצאה בביתו של כוכב הפופ, וקראו להסרתם ממדפי בתי החולים של עשרות אלפי בקבוקונים, לאחר ששתי אצוות - 57,620 בקבוקונים בסה"כ - הביאו למחלות בקרב תריסרי פציינטים. מטבע נמסר, כי לא נמצא קשר בין הזיהום הבקטריאלי שהביא להסרה מהמדפים לבין מותו של ג'קסון.

סלקום ריכזה עניין, לאחר שנודע כי גם היא מצטרפת לפרטנר ופלאפון ותביא את ה-iPhone לישראל. כבר לפני שבועיים חתמה סלקום עם אפל על השקת ה-iPhone בישראל כאשר בהסכם נכלל סעיף הגנה על סודיות לשם שמירה על גורם ההפתעה. בכך הופכת ישראל לאחת המדינות היחידות בעולם בהן ניתן להשיג את המכשיר הנחשק בכל אחת מחברות הסלולר המובילות.

ענקית הסלולר האצ'יסון 3 חתמה על חוזה רב-שנתי עם חברת סרגון , במסגרתו תתקין האצ'יסון את הפתרון של סרגון (FibeAir IP-10) במטרה להגביר את קיבולת העברת הנתונים שלה ולחסוך בעלויות. היקף העסקה לא דווח, אולם לפי ההערכות בשוק מדובר ב-5-10 מיליון דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]