חשיפה: הכשלים והפירצות ברשות המסים ובמינהל מקרקעי ישראל המאפשרים שחיתויות

בפרקליטות מחוז ת"א בוחנים כעת כ-20 תיקים הנוגעים לעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות נוספות ברשות המסים ובמינהל מקרקעי ישראל ■ אגף החקירות מגבש "מסמך תובנות" המונה את הכשלים הארגוניים

"היעדר תיעוד ממוחשב של מסמכים המתקבלים, אפשרות שינוי נתונים משמעותיים במחשב ללא פיקוח, ומתן סמכויות משמעותיות לפקידי המינהל ללא פיקוח ובקרה של הדרג הניהולי" - אלה חלק מהכשלים והפרצות שנמצאו בתהליכי העבודה במינהל מקרקעי ישראל. הכשלים כלולים ב"מסמך תובנות" שחיבר ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, וייחשף לראשונה מחר (ה') במוסף G.

בסוף 2008 נעצרו בכירים במחוז תל-אביב והמרכז במינהל, בחשד לקבלת שוחד כספי ומיני תמורת הפחתת סכומים שנותני השוחד אמורים היו לשלם למינהל. בפרקליטות מחוז תל-אביב בוחנים כעת כ-20 תיקים הנוגעים לעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות נוספות.

נודע כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פנה באחרונה למנהל המינהל, ירון ביבי, בבקשה להקים צוות מקצועי פנימי, בהשתתפות היועץ המשפטי למינהל וגורמים מקצועיים אחרים, "שידון בליקויים ובפרצות לכאורה שנחשפו במסגרת החקירה ויגבש המלצות לשם מניעת הישנות מקרים אלה בעתיד".

הכתבה ב-G חושפת את מנגנון הפקת תובנות מערכתיות מחקירה בו נוקט מזוז (מאז פרשת צחי הנגבי) בחקירות לעבירות שחיתות בגופים ציבוריים, במקביל להעמדת החשודים לדין פלילי. אגף החקירות מגבש "מסמך תובנות" המונה את הכשלים הארגוניים שהקלו על ביצוע העבירות. המסמך מועבר למזוז שמורה לראש הגוף הנחקר להקים צוות הפקת לקחים.

גם בפרשת רשות המסים הורה מזוז למנהל הרשות, יהודה נסרדישי, להקים צוות להפקת הלקחים. במסמך התובנות הנחשף אף הוא לראשונה ב-G, המליצה המשטרה להבנות את שיקול הדעת של הפקידים ברשות ולקבוע להם מדרג סמכויות ברור בכל הקשור לעבודתם, למשל בתחום קביעת השומות. כן הומלץ לשפר את תיעוד שלבי הטיפול השונים בתיקי השומה, לקיים תיעוד מסודר בתיקי מס פליליים ולחייב את הגורם הסוגר את התיק לנמק את החלטתו.

במשטרה המליצו גם למצוא דרכים לחיזוק מנגנון הביקורת הפנימית של רשות המסים, וכן לשתף את המחלקה המשפטית בהחלטות משמעותיות המתקבלות בתחומים השונים, להקפיד על שרשרת אישורים מסודרת בקבלת החלטות, למסד את חובת ההנמקה בסוגי החלטות שונים, לשפר את הפיקוח ובאופן כללי את השקיפות בהליכי מינויים ברשות, וכן לקבוע קדנציות קצובות לכהונה בתפקידים רגישים.