בנק ישראל מעלה תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים ל-2.5%

(עדכון) - בנק הפועלים מעלה את שיעור האינפלציה החזוי ל-2009 ל-3.2%, לעומת תחזית קודמת שפורסמה בתחילת יולי ל-2.6% ■ שוק האג"ח מגיב למדד הגבוה: השחרים הלא צמודים יורדים, הגלילים הצמודים עולים

בנק ישראל מפרסם היום את תחזיותיו המעודכנות לאינפלציה, כאשר ממוצע תחזיות האינפלציה ל-12 חודשים קדימה הועלתה ל-2.5% לעומת 2.4% ביוני. נציין כי ממוצע התחזיות לאינפלציה של בנק ישראל בתחילת השנה עמדו על 0.3% בלבד בינואר ומאז חלה עלייה חדה של 2.2% בתחזיות. מאז חודש ספטמבר 2008 אז היתה התחזית 2.8% לא היתה תחזית בנק ישראל כה גבוהה.

הציפיות לאינפלציה מוגדרות כשיעור האינפלציה שמשווה בין התשואות של אג"ח ממשלתיות צמודות ללא צמודות והן כוללות מרכיב של פרמיית סיכון אינפלציונית.

המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מעדכנת גם היא את תחזית האינפלציה, ומעדכנת כלפי מעלה את שיעור האינפלציה החזוי לשנת 2009 ל-3.2% לעומת תחזית קודמת שפורסמה בתחילת יולי ל-2.6% ול-12 החודשים הקרובים ל-2.6%. "השפעתם האינפלציוניות של צעדי המדיניות שננקטו, ממותנת במידת מה ע"י המשך ההאטה הכלכלית" מציינים בבנק הפועלים.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון התייחס לפרסום המדד אמש ואמר: "על אף העלייה המפתיעה במדד יוני, עדיין לא צפויה העלאת ריבית". להערכתו בנק ישראל לא ימהר לחזור בו מההצהרה שהתלוותה להודעת הריבית הקודמת, בדבר השארתה ללא שינוי בחודשים הקרובים, אך ייתכן ויישמע ניצי יותר בהודעה הקרובה. להערכתו בנק ישראל יותר את הריבית ללא שינוי לפחות עד לרבעון האחרון של השנה. הם סבורים כי גם במידה והבנק יחליט לעבור למדיניות מרסנת, הוא יפעל תחילה באמצעות הפסקת ההתערבות בשוק המט"ח והאג"ח ורק לאחר מכן יפעיל את כלי הריבית.

גוזלן מעריך כי חלק מהעלייה הגבוהה במדד יוני יקוזז במדדים ספטמבר-דצמבר. בשלושת המדדים הקרובים צפויה להערכתם עלייה מצטברת של 0.8% ועד סוף השנה תעלה האינפלציה בסה"כ בעוד 1%. עיקר ההשפעה במדדים הקרובים תנבע מהעלאות מיסים, מעלייה במחירי הדלקים ומעלייה עונתית במחירי הנסיעות לחו"ל. לעומת זאת מחירי ההלבשה, ההנעלה, הפירות והירקות צפויים לתרום לירידת המדד. "במבט לשנה הקרובה אנו מעריכים כי סביבת האינפלציה העולמית הממותנת במקביל להרעה בשוק העבודה המקומי יתמכו בעליית האינפלציה בשיעור של כ-1% בלבד".

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס אומר כי הצפי למדד ל-12 החודשים הקרובים הוא 3.4%. "הריבית בסוף החודש צריכה לעלות ברבע אחוז, ללא העלאה שכזו נצטרך להעלות תחזית האינפלציה".

שוק האג"ח מגיב למדד הגבוה

שוק אגרות החוב המקומי מגיב הבוקר לעלייה המפתיעה בשיעור של 0.9% שנרשמה אתמול במדד המחירים לצרכן בישראל לעומת ההערכות שציפו לעלייה בטווח שבין 0.3%-0.4% בלבד, העלייה הושפעה בעיקר מהעלייה במחירי הדלקים (כ-10%) כאשר גם סעיף הדירות בבעלות עלה בשיעור של 0.7% לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

אגרות החוב הממשלתית צמודות המדד מסוג גליל מתחזקות בשיעור של כ-0.4%, כאשר גליל 5472 בעל מח"מ של כ-5 שנים עולה ב-0.41% לעומתן רושמות האג"ח הלא צמודות מסוג שחר ירידות חדות למדי, כאשר מחירו של השחר 1026 אשר מועד פקיעתו יחול ב-2026 ולו מח"מ של 10.63 שנים נופל ב-1%. מדדי התל-בונד 20 ,40 ו-60 רושמים עלייה של כ-0.6% מאחר ומרבית אגרות החוב הקונצרניות כיום הן צמודות למדד.

[לאתר האג"ח]