היועמ"ש מתנגד לפשרה בתביעה הייצוגית נגד חברות הדלק

בהסדר הפשרה נקבע כי חברות הדלק לא יגבו מנכים תוספת על תדלוק אצל מתדלק ■ לטענת היועמ"ש, ההסדר אינו מעניק כל פיצוי כספי לנכים בגין הנזק שנגרם להם כתוצאה מגביית המחיר המופרז על שירותי התדלוק

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סבור כי אין מקום לאשר את הסדר הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד חברות הדלק - סונול, פז, דלק ודור-אלון - בטענה כי גבו מציבור הנכים בתחנות הדלק מחיר העולה על המחיר המירבי הקבוע בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.

לטענת היועמ"ש, ההסדר אינו מעניק כל פיצוי כספי לנכים בגין הנזק שנגרם להם כתוצאה מגביית המחיר המופרז. הוא קורא לבית המשפט המחוזי בתל-אביב למנות בודק חיצוני שיבחן את ההסדר.

בתביעה נטען כי חברות הדלק הפרו את הוראת צו הפיקוח, המורה שלא לגבות מרכבים הנושאים תג נכה תוספת בעד שירות ממתדלקים בתחנות תדלוק במשאבות בשירות עצמי.

הצדדים הגישו לאישור המחוזי בתל-אביב הסכם פשרה, שעיקריו הינם: מתן שירות לציבור הנכים ממתדלקי תחנות-הדלק במסלול השירות העצמי, מבלי שיחויבו בתשלום כלשהו מעבר למחיר המירבי; עלויות ביצוע הדיוור הישיר לציבור הנכים אודות נוהל התדלוק יחולו על חברות הדלק; חברות הדלק ישלמו לתובע הייצוגי, יעקב גרינבאום, תגמול בסך 60 אלף שקל ושכר-טרחה של 540 אלף שקל לבא-כוחו, עו"ד אייל אורן.

ואולם, היועמ"ש הודיע היום (ה') למחוזי בתל-אביב כי עמדתו היא שאין לאשר את הסדר הפשרה, משום שאין בו כל מענה לאינטרס האישי ולנזק של ציבור הנכים. לדעתו, אין לקבל מצב בו הסכם פשרה מתעלם מנזקי הקבוצה הנפגעת, ואינו מעניק כל מנגנון של מתן פיצוי כספי.

בנוסף מתנגד היועמ"ש לסיכום בעניין הגמול לתובע הייצוגי ושכר-הטרחה של בא-כוחו. לטענתו, הסכומים המומלצים גבוהים מדי בהתחשב בעובדה שבהסכם הפשרה אין כל פיצוי כספי לנכים ובהתחשב בכך ששווי התביעה מוערך בכ-22 מיליון שקל.

לדבריו, מן הראוי גם לקבוע שכר-טרחה מדורג, שיהיה מותנה בדיווח של החברות בעניין יישום ההסכם. (ת.א. 1398/06).