אי אפשר להפחיד משקיעים בזה

הלקח שלימדה שנת 2008 הוא שאסור לקחת בחשבון רק את התרחיש הפסימי

הדרך האלגנטית להשתמש בבדיחה גסה בחברה מהוגנת, היא על ידי הזכרת הבדיחה בשפה נקייה כשהמאזינים משלימים את הפאנץ' ליין הגס לבדם. למשל, בתגובה לתחזית קודרת או חשש כבד, אפשר לומר את המשפט: "אתה לא יכול להפחיד נערת ליווי בזה".

אין צורך לציין את האות המדויקת באלף בית העברי כדי שהשומע יבין שאנו מתכוונים לכך שכבר ראינו הכול ולא ניתן להפחיד אותנו בקלות כזאת. המשך המשפט והכוונה שלו ברורים לכולם.

כך לפחות חשבתי כשנפגשתי עם ברוקר גדול בביקורי האחרון בניו יורק. דיברנו כמובן על המיתון שעובר על ארצות הברית ועל התיקון בשווקי העולם שאולי מבשר את סופו של המשבר. שותפי לשיחה לא היה אופטימי כלל וכלל. "הזינוק הזה מהתחתית הוא בסך הכול קפיצה של חתול מת", הוא טען. " הרע ביותר עוד לפנינו!"

הבעיות לדבריו, עודן איתנו. נתוני האבטלה והצמיחה עדיין מראים שהמשקים נמצאים בעיצומו של מיתון. מחנק האשראי עדיין לא נגמר והבעיות האמיתיות יצוצו, כך הוא מעריך, כאשר החברות יזדקקו לאשראי נוסף על מנת למחזר את החובות שלהן.

בנוסף, הזרמות הכספים של הממשלות והדפסות הכסף הנרחבות חייבות לדבריו, לגרום לאינפלציה עולמית, כשאשר התנאים ישתנו. לכן, הוא מדגיש, אין מי שיכול להעריך איזה השפעה תהיה לכל זה על מחיר הסחורות וכיצד יושפעו הכלכלות של ארה"ב, סין ואירופה.

לא הסכמתי איתו. ברור שאין מי שיכול להעריך איך יתפתח המשבר, אבל זה אינו אומר שיש לקחת בחשבון רק את התרחיש הפסימי. בגישה הזו נקטו משקיעים רבים בשנת 2008 ואי אפשר לומר שהיא ממש הוכיחה את עצמה.

"אחרי כל מה שעברנו בשנה האחרונה אתה מנסה להפחיד אותנו בזה?", השבתי לו, "כבר שמענו והתמודדנו עם מספיק הערכות כאלו מכדי להתרשם". ואז אמרתי לו את המשפט שחשבתי שיבהיר את כוונתי באופן הכי ברור: "אתה הרי יודע במה אי אפשר להפחיד נערת ליווי?". "לא", הוא קימט את מצחו ושאל: "במה?"

אודה שהייתי נבוך. התפתלתי וניסיתי להסביר את הבדיחה תוך שימוש במילה האנגלית המהוגנת ביותר שיכולתי לשלוף מאוצר המלים שלי. הבדיחה הצחיקה אותו מאוד והוא אף חזר עליה באזני כמה מחבריו וכך למדתי שהבדיחה הזו אינה כל כך מוכרת לאמריקאים.

למדתי גם שכבר אי אפשר להפחיד את רוב הציבור בהערכות הישנות. המערכת הבנקאית לא קרסה כפי שצפו רבים. שוק הנדל"ן לא התמוטט לגמרי, רק ירד בכמה עשרות אחוזים (בארה"ב, לא בישראל). האבטלה לא מרקיעה שחקים ואנשים לא נזרקים בהמוניהם לרחובות. מצד שני הירידות בשווקים שיקפו את החשש שכל זה אכן יקרה ולכן הן היו חדות וכואבות כל כך.

זה לא קרה ולכן אנו עדים לתיקון חד ולהתאוששות במשקים. התאוששות זו מלווה בניצני הערכות על התחדשות הצמיחה אצלנו ואפילו בכלכלה הגדולה בעולם, בארה"ב.

המשבר מאחורינו, כך אנו מעריכים. הכיוון הכללי מעכשיו יהיה כלפי מעלה. נכון יש עוד מהמורות בדרך אבל אי אפשר כבר להפחיד את המשקיעים בסיפורים מאתמול. התחשלנו בעקבות המשבר ואנו לא מוכנים יותר לשמוע את אותן הערכות מוגזמות שוב. יש סיכונים, אבל איך אמר פעם אדי מרפי כשאמרו לו שהוא מצחיק: "Tell us something we don't know motherfucker".

להמלצות השקעה

  1. מניות

    למשקיע המאמין שעיקר המשבר כבר מאחורינו, יש לא מעט אפשרויות לפעול. בארץ הקדימו מחירי המניות לתקן אבל בארה"ב ובלא מעט שווקים מתעוררים נמצאים המחירים עדיין ברמה נמוכה מאוד.

    התיקון המקדים שראינו פה בישראל נבע ככל הנראה מכך שהמצב בארץ בעת הכניסה למשבר היה טוב יותר מאשר בשווקים האחרים. ברור על כן שעם בוא התיקון בשווקים, המשק שהוא במצב הטוב יותר יתקן קודם. השווקים המתעוררים הם בודאי הבאים בתור לתקן ואנו סבורים שהשוק בסין יהיה אטרקטיבי.

    המלצתנו: צריך להפסיק לחשוב במונחי משבר ולהתחיל להסתכל מסביב ולחפש הזדמנויות.

  2. שוק האג"ח

    משקיע שבוחר להיות יותר אגרסיבי בתקופה זו בתחום המנייתי, חייב לדעתנו להיצמד לאיכות בתחום אגרות החוב הסולידיות. אין סיבה לחפש להגדיל את הסיכון גם בתחום זה, כאשר התשואה ממילא נמוכה כל כך והסיכון מכיוון העלאת הריבית קיים כל הזמן.

    המלצתנו: להעדיף את האיכות על פני תשואה. הסיכון בשוק האג"ח הוא גבוה יותר בגלל הריבית הנמוכה.


  3. מט"ח

    הגישה הרואה בדולר כמטבע גלובלי כבר לא מתקבלת באותה טבעיות כמקודם. בנקים מרכזיים ובעיקר אלו של סין והודו כבר השמיעו הרהורי כפירה בכך. מוקדם להספיד את הדולר, אך אנו סבורים שהתאוששות השווקים בעולם תחליש אותו עוד יותר.

    המלצתנו: הדולר לא יתאושש משמעותית בקרוב.

אין לראות במאמר זה ייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.