מדד הביג מאק: השקל בתימחור יתר של כ-6%

אינדקס הביג מאק של האקונומיסט קובע כי הליש"ט בתמחור יתר של 3% והאירו בתימחור יתר של 29% ■ ההמבורגר היקר ביותר בעולם נמכר בנורווגיה - 6.15 דולר ל"ביג מאק" תימחור יתר של כ-72%

בימים של מיתון ועלייה באבטלה אין מדינה שמעוניינת בשער מטבע גבוה שמוריד את פוטנציאל התחרותיות של המדינה מול מדינות אחרות. מדינה עם שער מטבע גבוה תתקשה לייצא לחו"ל מוצרים אשר ייחשבו ליקרים במדינות אחרות.

אחד המדדים לחישוב כוח הקנייה והמטבע במדינות שונות בעולם הוא מדד ה"ביק מאק" של מגזין האקונומיסט הבריטי. המדד מפרט את העלות של המוצר הבסיסי שנמכר על ידי חברת מקדונלד'ס ברחבי העולם.

כל פי מדד האקונומיסט, קציצת ההמבורגר בלחמניה נמכרת בארה"ב ב-3.57 דולר וביחס למחיר זה נקבעת חוזקתו או חולשתו של המטבע הזר במדינה בה נמכר המוצר.

בישראל, נמכר "ביג מאק" ב-3.77 דולר או 15 שקל, מחיר המשקף לשקל חוזק של 5.6% לעומת המחיר של הקציצה בדולרים בארה"ב. במרחב האירו קיים תימחור יתר של כ-29% כשבו מחירה הממוצע של הקציצה עומד על 4.62 דולר או 3.31 אירו.

המדינה בה העלות הקציצה היא הגבוהה ביותר היא נורווגיה, שבה נמכר ה"ביג מאק" ב-6.15 דולר כשאחריה נמצאת שוויץ עם מחיר של 5.98 דולר לקציצה, מחיר המשקף תימחור יתר של 72.2% של הקרונה הנורווגית ו-67% של הפרנק השוויצרי.

באסיה, המטבע האמריקני קונה את מספר ההמבורגרים הגדול ביותר עם מחיר ממוצע של 1.83 דולר ל"ביג מאק בסין.

שינוי חד נרשם בבריטניה שבה ירד מחיר ה"ביג מאק" בכ-25% כמעט לשווי ההוגן שלו כשבממלכה נמכרת הקציצה ב-3.69 דולר - תמחור יתר של כ-3%.

[לאתר המט"ח]