גם מזוז סבור: הקלון של דרעי לא תם, ייאלץ לחכות עד 2010

היועמ"ש תומך בחוות-הדעת המשפטית הקובעת כי יש למנות את 7 שנות הקלון שנגזרו על דרעי מהמועד בו אמור היה לסיים את ריצוי 3 שנות המאסר שנגזרו עליו - ולא מהמועד בו שוחרר בפועל מהכלא

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סבור כי תקופת הקלון בת 7 השנים של יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, טרם הסתיימה - כך עולה ממכתב תגובה שנשלח ממשרד היועץ המשפטי לממשלה לתנועה לאיכות השלטון, שטענה כי תקופת הקלון של דרעי תסתיים רק ב-2010 ולא בשבוע שעבר.

מהמכתב עולה כי מזוז (בשל ניכוי שליש) והפך לאסיר ברישיון. על-פי פרשנות זו, ייאלץ יו"ר ש"ס לשעבר להמתין עד ספטמבר 2010 לשובו למערכת הפוליטית.

כפי שפורסם ב"גלובס" לפני שבועיים, על אף הצהרותיו של דרעי כי בשבוע שעבר תמו 7 שנות הקלון שהוטלו עליו וכי בכוונתו לשוב לחיים הפוליטיים, ישנם במערכת המשפטית מי שסבורים כי מדובר בחישוב מוטעה של תום תקופת הקלון.

על-פי גירסה זו - שבה כאמור תומך מזוז - 7 שנות הקלון שנגזרו על דרעי יפוגו רק בתום תקופת העונש המקורי שנגזר עליו (3 בספטמבר 2010), ולא על-פי תקופת ריצוי העונש בפועל. זאת, בניגוד לסברה הרווחת כי תקופת הקלון של דרעי הסתיימה ביום שימלאו 7 שנים ליציאתו משערי כלא מעשיהו, לפני כשבוע.

"לשון החוק אינה חד-משמעית, אך לכאורה יש מקום לתמוך בפרשנות לפיה 'מירוץ הזמן' מתחיל במועד סיום תקופת המאסר כפי שנקבעה בגזר הדין", כותב עוזרו של מזוז, עו"ד אורן פונו, במכתב לתנועה לאיכות השלטון.

הוא הסביר כי סוגייה זו עלתה על הפרק במסגרת תגובת המדינה לעתירתו של דרעי, שביקש להתמודד בבחירות לראשות עיריית ירושלים. "הטעם לכך נובע מהתכליות השונות העומדות ביסוד ההסדרים הקבועים בחוק ואשר מבוססים על ראציונלים של שמירה על טוהר המידות של נבחרי הציבור והשירות הציבורי, וכן שמירה על אמון הציבור בהם", נכתב.
עוזרו של היועץ המשפטי מסתמך בתשובתו גם על פסק דין של השופט משה סובל, שדן בעתירת דרעי בעניין התמודדותו לראשות עיריית ירושלים, וציין בפסק דינו בהערת-אגב את העובדה שתקופת התיישנות של הרשעה מביאה בחשבון גם את תקופת השחרור על-תנאי. "העובדה שלצורך חישוב תקופת התיישנות של הרשעה מובאת בחשבון גם תקופת הרישיון של האסיר - יש בה כדי לחזק את הפרשנות לפיה המועד הקובע הוא המועד הנקוב בגזר הדין", אמר סובל, ואף העיר כי זו הפרשנות ש"המדינה אינה שוללת ואף נוטה לקבלה". עובדה זו מחזקת את פרשנותו של מזוז בנושא.

עם זאת, במכתב התגובה נכתב כי לפי שעה לא נדרשת הכרעה בסוגייה. "לעת הזו, לא ידוע לנו על מינוי או הליך בחירה העומד על הפרק והמחייב בחינת סוגייה זו. למותר לציין כי ככל שיתעורר הצורך, הסוגייה תיבחן כנדרש", נכתב.