לראשונה מזה כשנה: המדד המשולב עלה ב-0.2%

זוהי העלייה הראשונה במדד מאז יולי 2008, אולם בבנק ישראל לא ממהרים להתלהב: "מוקדם להעריך האם עלייה זו מסמנת תפנית במחזור העסקים" ■ רון אייכל ממיטב: "המדד מפתיע וההתאוששות מהירה מהצפוי"

עדות נוספת להתאוששות הכלכלה הישראלית: המדד המשולב של בנק ישראל עלה בחודש יוני ב-0.2%. זוהי העלייה הראשונה במדד מאז יולי 2008. המדד מעיד על עלייה בפעילות הכלכלית במשק, אולם בבנק ישראל שומרים על זהירות ולא ממהרים להתלהב: "מוקדם להעריך האם עלייה זו מסמנת תפנית במחזור העסקים".

העלייה ביוני מגיעה לאחר ירידה של 0.3% במדד בחודש מאי (הנתון עודכן מעלה שכן הקריאה הראשונית של מדד מאי הצביעה על ירידה של 0.5%). העלייה במדד המשולב ביוני משקפת ביצוא וביבוא הסחורות, אולם מנגד ירדו שאר רכיבי המדד. יצוא השירותים ירד ביוני ב-0.4%, יצוא הסחורות עלה ב-1.5% ומדד היבוא עלה ב-3.7% ביוני.

"המדד מפתיע וההתאוששות מהירה מהצפוי", אומר ל"גלובס" רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב. "בחודשים האחרונים ראינו שהמינוס במדד הולך ומצטמצם. ישראל סבלה ממשבר הרבה יותר קצר מהמדינות המפותחות ואפשר בהחלט לומר שעברנו את הנקודה הקשה ביותר".

אייכל מעריך כי במידה והמדדים הבאים יהיו חיוביים, המשק הישראלי יחזור לפסי צמיחה כבר ברבעון השלישי של השנה, אם כי הוא מדגיש כי "תהיה זו צמיחה דלה למדי". במשרד האוצר ובבנק ישראל מעריכים כי הצמיחה במשק תחזור לקראת סוף השנה או לכל המאוחר בתחילת 2010.

מוקדם יותר היום (א') פירסמה הלמ"ס נתוני מאקרו מעודדים גם כן. הגירעון המסחרי הצטמצם ל-2.6 מיליארד דולר לעומת גירעון של 6.8 מיליארד דולר במחצית השנייה של 2008, גם הירידה בפדיון בענפי המסחר והשירותים התמתנה והסתכמה ב-2.6% בחודשים מארס עד מאי, לעומת ירידה של 10.3% בחודשים דצמבר 2008 עד פברואר 2009.