נאמן: "יש להפריט את הפרקליטות, אולי גם בתחום הפלילי"

שר המשפטים בראיון לביטאון לשכת עוה"ד: הבחינות לא בודקות את ההתאמה להיות עו"ד. אם הייתי נבחן היום, לא הייתי עובר" ■ "עו"ד פלילי חייב לדאוג שהוא לא יטפל לבד בתיק. אם הוא מטפל לבד, שייקח רק תיק אחד"

"יש דברים בפרקליטות שטעונים שיפור. הפרקליטות צריכה להיות סיירת מטכ"ל. אני מאוד בעד הפרטה, בתחום האזרחי בוודאות". כך אומר שר המשפטים, יעקב נאמן, בראיון ל"עורך הדין", ביטאון הלשכה.

השר ציין כי הוא עדיין לומד את הנושאים האמורים, וכי טרם גיבש דעה לגבי הנושאים הטעונים שיפור בפרקליטות. באשר להפרטתה בתחום הפלילי אמר: "הדבר מצריך עוד בדיקה. במדינות מסוימות יש הפרטה גם של חלק מהתחום הפלילי".

כשנשאל האם לא ראוי שהתקציב המיועד להפרטה יזרום לקופת הפרקליטות כדי להשביח את תפקודה, השיב: "חשוב מאוד שלפרקליטות יהיה גם היזון חוזר מהשוק הפרטי".

בראיון מצדד נאמן בהטלת חובת השתלמות על עורכי הדין ("רמת המקצוע בהחלט דורשת שיפור"), בהארכת ההתמחות "תקופת התמחות של שנה היא מצחיקה" ובשינוי מתכונת בחינות ההסמכה.

"הבחינות לא בודקות את ההתאמה להיות עורך דין. הן בודקות כמה תאי זיכרון יש לנבחן. אם הייתי נבחן היום, לא הייתי עובר. אני לא בטוח מי מבין חברי הוועד המרכזי היה עובר אותה", אומר נאמן.

מתחייב לשיתוף-פעולה

נאמן ביקר את הקולגות, האחראים אף הם לדעתו לעינוי הדין. "ישראל עומדת במצב הכי גרוע בעולם מבחינת עשיית צדק. אחד המקרים הבולטים הוא שעורך דין פלילי לוקח מספר תיקים. הוא צריך להודיע ללקוח שייתכן מצב שאם הוא לא יוכל להופיע, עורך דין אחר יופיע במקומו". לדעתו, "חובתו המקצועית של עורך דין היא לדאוג שהוא לא יטפל לבד בתיק. אם הוא מטפל לבד, שייקח רק תיק אחד".

חובתו של עורך דין, הוסיף השר, היא לעשות צדק מהר. "הציבור איבד את אמונו במערכת המשפט - ולא רק בבתי המשפט אלא גם בעורכי הדין, המקבלים על עצמם הרבה תיקים".

בניגוד לקודמו בתפקיד, דניאל פרידמן, שביקש לשנות סדרי עולם במערכת המשפט, נאמן הצהיר כי "אני לא הולך לשנות את מערכת המשפט. אני אעשה מה שרק אפשר בשיתוף-פעולה של השופטים, של עורכי הדין ושל הצדדים, במגבלות התקציב, על מנת שאדם יוכל לדעת שאם הוא הגיש תביעה - תוך זמן סביר יהיה לו פסק דין ביד".

נאמן אמר כי הוא מתנגד לפרסום הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים, וכן שהוא תומך במסקנות ועדת זמיר ביחס לצורך בגיוון השופטים. הוועדה קבעה בשעתו כי "כאשר הרמה המקצועית והתכונות האישיות קיימות במידה הנדרשת, יש לתת משקל גם לעקרון השיקוף החברתי". עם זאת הדגיש: "צריך להגיע להסכמה ולקונצנזוס".