שיכון ובינוי זכתה במכרז של מע"צ בכ-1.2 מיליארד שקל

לראשונה עוברת אחזקת הכבישים למגזר הפרטי ■ שיכון ובינוי גברה על שפיר הנדסה במכרז לאחזקת 270 ק"מ של כבישים בינעירוניים בצפון ■ תקבל את תחזוקת הכבישים לתקופה של 20 שנה

לראשונה זכיין פרטי יתחזק כבישים בינעירוניים: חברת סולל ובונה מקבוצת שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, זכתה אמש במכרז של החברה הלאומית לדרכים לאחזקת כבישים באזור הצפון בהיקף כספי משוער של כ-1.2 מיליארד שקל.

ועדת המכרזים של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) צפויה לאשר את זכייתה של סולל ובונה לאחר שגברה על הצעתה של חברת שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא.

ל"גלובס" נודע כי הצעתה של סולל ובונה, בניהולו של יהושע רפפורט, הייתה נמוכה מהצעתה של שפיר אף שהאחרונה ידועה בהצעותיה האגרסיביות במכרזי התשתית.

כבר בשבוע שעבר הסתמן כי הצעתה של סולל ובונה מובילה במכרז, והודעה רשמית על הזכייה צפויה בקרוב. בענף התחבורה מעריכים כי סולל ובונה הגישה הצעה נמוכה בפרויקט מאחר ומבחינתה מדובר בתחום אסטרטגי חדש.

משיכון ובינוי נמסר בתגובה לגלובס בשבוע שעבר כי החברה טרם קיבלה הודעה רשמית על זכייתה במכרז. בשפיר סרבו להגיב.

מדובר במכרז ראשון מסוג PFI שמפרסמת החברה הלאומית לדרכים. המכרז כולל הצעות לשיקום, תפעול ואחזקה של 270 ק"מ של כבישים בין עירוניים שבאחריות מע"צ באזור הצפון, לתקופה של 15 עד 20 שנה.

מדובר בפיילוט ראשון מסוגו של העברת פעילות האחזקה והתפעול של מע"צ לגופים פרטיים בהסכם ארוך טווח. בשלב הראשון אמור הזכיין לבצע עבודותלשיקום הכביש במשך 3 שנים, ולאחר מכן להפעיל ולתחזק את הכביש לתקופה של עוד 17 שנים. בתמורה אמור הזכיין לקבל תשלום תקופתי מהמדינה.

את שלב המיון המוקדם למכרז האחזקה עברו 7 קבוצות, בהם 3 חברות מחו"ל. עקב המשבר הפיננסי, המתמודדים הזרים פרשו מהמכרז, וכפי שפורסם ב"גלובס", דניה סיבוס וקבוצת אלקטרה- אהרונסון החליטו שלא להתמודד ברגע האחרון, מה שהשאיר את שפיר וסולל בונה כשתי ההצעות היחידות.

בחברה הלאומית לדרכים, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, רואים חשיבות רבה בפרויקט אחזקת הכבישים, ובכוונת החברה לפרסם בעתיד מכרזים נוספים לאחזקה בשיתוף הסקטור הפרטי.

תקציב האחזקה של מעצ סבל מקיצוצים רבים בשנים האחרונות, ובמעצ רואים בשיתוף הסקטור הפרטי מהלך אסטרטגי שעשוי לאפשר לחברה לשדרג את תחזוקת הכבישים לטווח ארוך.

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר כי טרם התקבלה החלטה סופית.